Det är Östgöta Brasskvintett och skådespelaren Stina von Sydow som gemensamt hedrar världens mest hyllade och spelade dramatiker i soppteaterföreställningen ”Som ni vill ha det” i morgon, torsdag, den 3 november. Redan i våras började Stina von Sydow sin djupdykning i diktarens 154 sonetter och har valt ut femton.
– Det var väldigt svårt att välja vilka jag skulle ha med. Varje sonett är i sig som en liten novell. Först av allt krävde dikterna att jag trängde in i språket som är väldigt speciellt, säger hon.
Hur har det gått att lära sig dem?
– Först måste man begripa alla turer och hänsyftningar. Sen hjälper den bundna formen och rimmen till. Det är vackra texter, vackra ord som hör hemma i världslitteraturen. De har ju överlevt i 400 år.
De första sjutton sonetterna handlar om att diktarjaget tycker att den unge mannen borde skaffa en son för själv leva vidare. Sedan framträder ett triangeldrama med diktaren själv, den unge mannen och en mystisk dam med ”korpsvarta ögon”.
– Alla aspekter av kärlek finns representerade i de här sonetterna: längtan, tvivel, osäkerhet, stor passion och svartsjuka, säger Stina von Sydow.
Värd att hylla är han än, denne son till en handskmakare i Stratford som producerat en sådan kulturskatt att forskarna tvivlar på att han lyckats med det på egen hand.
För Stina von Sydow är det tredje gången på kort tid som hon medverkar i en konsertföreställning. Hon regisserade och agerade berättare i Östgöta kammarkörs oratorium ”Kung David” som bland annat spelats i St Olai kyrka och när Norrköpings Symfoniorkester gav ”Vibrationer i luften” för fulla konserthus spelade hon en musiker som var föreställningens ciceron.
– Att få sitta mitt bland musikerna Symfoniorkestern, i musikens tonrum, var en upplevelse och rolig erfarenhet, säger hon.
Själv är hon musikintresserad, men inte särskilt musikalisk.
– Jag kan inte läsa noter, och är inte alls någon musikmänniska. Men jag är ganska rytmisk och har en känsla för tajming. Det har jag en nytta av i mitt skådespeleri.
Östgöta Brasskvintett framför musik av bland annat renässanskompositören John Dowland som skrev mycket för luta och sång, men den har arrangerats för blåsare av trumpetspelaren Joakim Agnes och trombonisten Christian Lindberg. Dessutom spelar brasskvintetten en del musik av kung Henrik VIII – många vet att han hade sex fruar, men färre vet att Tudorkungen även komponerade.
– Där är det lite kluriga tongångar, men väldigt roligt att spela. Det är inte så ofta vi spelar musik från 1500- och 1600-talen, säger Therese Hammarberg, trombonist.
– Men eftersom brasskvintetten inte kom förrän på 60-talet så det här förstås inget som är skrivet i original, det är omskrivet på senare år.
Vad kan publiken förvänta sig?
– Ett spännande möte mellan ord och musik, där stämningarna fungerar med varandra. Det är jättekul att höra Stina läsa sonetterna. Hon gör det så väldigt bra, säger Therese Hammarberg.