Drygt 120 000 människor besökte fjolårets vandringsutställning Harry Potter: The Exhibition, arrangerad av det kommunala bolaget Upplev Norrköping. Åren dessförinnan lockade de stora utställningarna om Titanic respektive dinosaurier omkring 50 000 besökare.
Men årets rymdutställning "Nasa - A human adventure" i Värmekyrkan har inte blivit samma publikmässiga framgång. Målet var 70 000 besökare, men utställningen som stänger nästa vecka ser ut att dra hälften så mycket folk.
– Det pekar åt 30 000 - 40 000 besökare. Vi tror inte riktigt att vi når break-even, säger Johan Bergerfalk, evenemangsansvarig på Upplev Norrköping.
"Fantastiska siffror"Men även om utställningen inte blev någon vinstaffär vill Johan Bergerfalk inte tala om någon flopp.
– Vårt uppdrag är att skapa en attraktiv ort för turism, och 30 000-40 000 är fantastiska siffror. Man kan inte säga att det är få besökare som någon skrev i en rubrik, säger han.
Större delen av publiken på Upplev Norrköpings utställningar kommer utifrån, bara ungefär var femte besökare är Norrköpingsbo. De senaste årens utställningar har alltså skapat turistströmmar till Norrköping varje sommar.
"Produkten är bra"Johan Bergerfalk är också nöjd med utställningen som berättar om utforskandet av rymden, och framför allt USA:s olika rymdexpeditioner.
– Jag har också fått frågan om inriktning och upplägg fel, och kanske har målgruppen något högre ålder än vi tänkt. Men produkten är bra. Barnfamiljer är nöjda, och utställningen bjuder på spännande föremål och är bra berättad. Rymden intresserar många, på samma sätt som många är intresserade av dinosaurier har många en rymdepok i sitt liv, men den intresserar kanske inte så många som vi trodde, säger han.
Upplev Norrköping ska nu utvärdera resultatet av årets utställningssatsning.
– Det är många parametrar att ta hänsyn till, konstaterar Johan Bergerfalk.