Folkbladet har berättat om den tavla, en tuschlavering gjord av en tonårig Gustav III 1763 när han fortfarande var kronprins, som en Norrköpingsfamilj i november bjöd ut till försäljning genom auktionshuset Gomér & Andersson i Norrköping. Redan vid det tillfället märkte auktionshusets intendent Linnéa Holmer att det fanns ett stort intresse för målningen och när auktionen nu avslutats kan hon konstatera att så verkligen blev fallet.
– Ja, som den stack iväg!
Utropspriset var satt till 30 000 kronor men när auktionen avslutades på måndagen klubbades målningen för 125 000 kronor och det var flera budgivare med ända in till målsnöret.
– Vad gäller värderingen måste vi ju gå på vad som sålts tidigare och då landar man i 30 000 kronors-klassen. Men det är en bra målning och de kommer dessutom oerhört sällan ut på marknaden.; jag hade misstänkt att den kunde dra iväg, berättar Linnéa Holmer som tillägger att det handlade om både svenskt och internationellt intresse:
– Jag kan säga så mycket som att den hamnade hos en privat samlare i Sverige. Jag har rent professionellt inga synpunkter på vart en tavla tar vägen men det är klart att privat kan jag tycka att det är roligt att den stannar i Sverige, det är ju en del av vårt kulturarv.
Det handlar alltså om en tuschlavering, signerad "Gustaf Fecit d 2 1763", av en tonårig kronprins som senare – som kung – skulle visa sig ha ett ovanligt stort intresse för kultur. Gustav III kallas ju inte "teaterkungen" för intet utan skrev ett stort antal pjäser under sin tid som regent och deltog ofta även som aktör.
– Personligen tycker jag att det är fascinerande att han som 17-åring valde att måla det här drömlika italienska landskapet utan att ha varit där, det är nästan som en tonårsdröm, säger Linnéa Holmen.
Hon ser resultatet av denna auktion som ännu ett tecken på hur auktionsbranschen förändrats i och med internets genomslag.
– Det visar hur stark marknaden för onlineauktioner är men också att människor ser att man kan våga lämna in till lokala aktörer och ändå nå ut till många intressenter. Vi når ju så otroligt många fler kunder via webben och omkring 70 procent av våra varor säljs antingen ute i landet eller internationellt, bedömer Linnéa Holmen som beskriver en bransch i stark förändring men också med stor potential även för mindre, lokala aktörer.