Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Proggens affischer möter EWK

De är färgglada och förbannade. Bulliga bokstäver med vassa budskap. Alternativrörelsens nostalgidoftande affischkonst möter EWK:s politiska illustrationer på Arbetets museum.

Håkan Agnsäter, en gång trummis i proggbandet Solen skiner, har samlat affscher från 60- och 70-talen och blev glad när intendent Annelie Egelin från Arbetets museum ringde och föreslog en utställning där proggens affischer möter EWK:s teckningar.

Håkan Agnsäter, en gång trummis i proggbandet Solen skiner, har samlat affscher från 60- och 70-talen och blev glad när intendent Annelie Egelin från Arbetets museum ringde och föreslog en utställning där proggens affischer möter EWK:s teckningar.

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2013-04-16 12:42

Det handlar om kvinnokamp, fredsrörelsen, miljöfrågor, motstånd och solidaritet med Grekland, Spanien och Palestina. Affischer med bulliga bokstäver och vassa budskap har intagit EWK-museet likt kraftfulla utropstecken på rad.

I utställningen "Mitt i rörelsen" på EWK-museet dras trådar mellan proggaffischer och satirteckningar av Ewert Karlsson, EWK. Det är motiven i hans teckningar som har fått styra urvalet av affischer.

Affischerna kommer från Håkan Agnsäters samling som idag omfattar omkring 800 planscher. Museet kom i kontakt med honom när en affisch från Alternativfestivalen på Gärdet lånades in till utställningen Västa schlagern.

Läkaren Håkan Agnsäter, en gång trummis i proggbandet Solen skiner, började spara affischer från bandets spelningar, men även andra som han i ungdomen tapetserade sitt boende i kollektivet med. De hamnade så småningom i en resväska som kom att "hänga med genom livet". När han för några år sedan plockade fram väskan – slogs han av det slagkraftiga uttrycket och direktheten i många av affischerna.

– Det var som när "Brasse" öppnar sin väska i "Fem myror..". Det var sanslöst. Affischerna talade till mig. Jag kände att det var en kulturskatt, berättar han.

Läs hela artikeln i Folkbladet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!