Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Porträtt i ord och ton

Den nyskapande och egensinnige kompositören Erik Satie lyfts fram i en föreställning på Teatervinden på Stora teatern.Text, musik - ja, till och med föreställningens dekor är signerad Satie - eller 'Monsieur Sadi" som han ibland kallade sig själv.

Christan Zell i rollen som den excentriske franske kompositören Erik Satie i föreställningen Satie med prtemiär på Teatervinden på lördag, den 12 januari.

Christan Zell i rollen som den excentriske franske kompositören Erik Satie i föreställningen Satie med prtemiär på Teatervinden på lördag, den 12 januari.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2013-01-09 09:07

Larmande gatuljud och förbiflygande franska tar oss till Paris kring förra sekelskiftet, en kokande kulturmiljö, där kompositören Erik Satie verkade.

Men charmen bryts när vi får veta att Satie i slutet av sitt liv levde i misär i sin lägenhet i Parisförorten Arceuil. Den var fylld med skräp, damm och döda insekter. Pianot tjänade inte längre som instrument, utan som soptunna.

Hemma hos sig förvarade pianisten en hel mängd brev och anteckningar på lösa lappar i cigarrlådor. Orden i föreställningen är Saties egna, hämtade ur dessa brev och anteckningar men även texter publicerade i kulturtidskrifter och dagspress.

"Levande för mig"

Skådespelaren Christian Zell gestaltar Satie och har flera gånger återkommit till kompositören. Med pianisten Mats Jansson har Christian tidigare gjort Satie-program på soppteatern.

Men allt började i mitten av 80-talet då han tillsammans med skådespelarkollegan Kyri Sjöman gjorde ett radioprogrammet Till Erik - kärleksfullt och päronformat.

- Sedan dess har jag närt en dröm att göra den sceniskt. Nu uppfylls drömmen, berättar Christian Zell.

FÖ: Varför ville du det?

- Det var så fascinerande, tillsammans ger text och musik en tydlig bild av honom. Han framträdde så starkt och levande för mig. Jag ville vidarebefordra det på något sätt, säger Zell.

Föreställningen porträtterar den excentriske pianisten och kompositören vars stiliserade pianostycken ledde till ramaskri i kritikerkåren. Men av yngre kompositörer hyllades han som föregångsman och inspirationskälla. Idag har han etsat sig in i cirkeln av erkända kompositörer, betydelsefull för utvecklingen av den moderna musiken.

- Han var en förebild för exempelvis tonsättare som Poulenc, men så fort någon försökte göra honom till ikon värjde han sig. Han ville stå mot etablissemanget. Han var avig, men ändå lyckas han få fram fantastisk musik. Han skriver aldrig emot pianot, säger Mats Jansson, föreställningens pianist och lektor i musikalisk gestaltning vid Örebro universitet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!