Östgötska Karins debut är hela Europas snackis
Östgötskan Karin Arrhenius är manusförfattare till den flerfaldigt prisbelönade filmen Flickan. Ett stillsamt drama om en 10-årings omvälvande sommar. Igår besökte hon Norrköping i samband med filmens premiär på Harlekinen.
Foto: Hoyte van Hoytema
Flickan i titeln, spelad av hyllade Blanca Engström, måste stanna hemma när hennes föräldrar åker till Afrika för biståndsarbete. En opålitlig faster, Tova Magnusson Norling, ska ta hand om henne, men försvinner med en man och lämnar henne helt ensam. Det blir en intensiv sommar med många lärdomar om vuxenvärlden. Berättelsen bygger på Karins egna upplevelser och erfarenheter från barndomen på den östgötska landsbygden. - Miljö, tid, karaktärer och händelser är helt hämtat ur min uppväxt. Det finns en stor igenkänningsfaktor för dem som växt upp kring mig. Men allt är naturligtvis omtolkat, gestaltat och förhöjt genom filmmediet och berättarstrukturen. Exempelvis Afrikaresan är ett dramaturgiskt grepp för att förstärka känslan av utsatthet och övergivenhet. Allmänmänsklig
Karin Arrhenius upplever Flickan som "ursvensk", men när filmen visats på festivaler runt om i världen har hon insett att den ändå är allmänmänsklig. Bland annat i sin skildring av barndomens värld, där barn och vuxna lever i parallella världar, inte talar riktigt samma språk och inte lyckas nå varandra. - När vi senast var i Grekland kom en 70-årig farbror fram och grät för att han känner igen sig från sin barndom. Det verkar som att ålder, kön, klass och nationalitet inte har någon betydelse. Ratades flera gånger
Manuset växte fram under lång tid. Det första utkastet skrev Karin Arrhenius redan för tio år sedan. Tillsammans med regissören och sambon Fredrik Edfeldt har hon sedan fortsatt jobba med det. Reklamfilmbolaget Acne gjorde sedan sin långfilmsdebut med filmen. Men innan dess hade filmidén ratats av flera finansiärer och producenter, något som kan vara svårt att förstå med framgångsfacit i hand. - "Så här kan man inte göra film" tyckte de, eftersom det inte är så mycket dialog, ingen action och så mycket som måste läsas mellan raderna. - Men den största uppskattning vi har fått från publiken är just att saker lämnas lite mellan raderna och att man får utrymme att tolka och känna själv. Jag tror att man ofta underskattar publiken. - Men med fel regissör hade det kunnat bli hur dåligt som helst. Allt det outtalade kan bli pannkaka om man inte har en briljant regissör. Hur var det att jobba med sin partner? - Jag tror att det är viktigt att vi står nära varandra. Vi har under många år byggt upp gemensamma referensramar och kan kommunicera på ett nära plan. Det skulle vara läskigt att lämna ifrån sig det här manuset till någon som man inte kände. Kan få Guldbagge
Karin Arrhenius har nu börjat skiva manus till en ny film, men livet med Flickan fortsätter. Den ska inte bara visas i Norrköping, utan även fortsätta till filmfestivaler i exempelvis Portugal och Frankrike. Och det är givet att den hamnar i hetluften på Guldbaggegalan.
Född: 27 december 1972. Uppväxt: Mjölby. Utbildning: Dramatiska Instituets manusutbildning. Filmförebilder: "Ingen given, men Bo Widerberg har en närvaro och nerv i sina filmer." Favoritfilmer: "Red Road, Runaway Train... men det är lätt att man bara kommer på dem man sett det senaste året."
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!