Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Öst möter väst på Konstforum

Öst och väst strålar samman på Konstforum, där fyra kinesiska och sex svenska konstnärer möts.

Genom kontakt med galleristen Jin DeMulan i Beijing blev utställningen "Öst-västligt möte" möjlig på Konstforum. Där visas traditionell kinesisk konst och svenska konstnärer som influerats av östasiatisk konst. I bakgrunden syns målningar av Sigvard Olsson.

Genom kontakt med galleristen Jin DeMulan i Beijing blev utställningen "Öst-västligt möte" möjlig på Konstforum. Där visas traditionell kinesisk konst och svenska konstnärer som influerats av östasiatisk konst. I bakgrunden syns målningar av Sigvard Olsson.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2009-04-18 03:00
I höstas visades ung kinesisk samtidskonst i Norrköping i ett gammalt garage på Kvarngatan. På Konstforum visas istället traditionellt kinesiskt tuschmåleri och kalligrafi som bygger på mångtusenåriga traditioner. - Samtida kinesisk konst är väldigt inspirerad av västerländsk konst. Här har vi plockat in den traditionell kinesisk konst och svenska konstnärer som är influerade av den, säger Jan-Erik Nilsson, från Konstforums utställningskommitté.Utställningen bygger på ett samarbete med galleristen Jin DeMulan i Beijing som Jan-Erik Nilsson träffades av en tillfällighet på en utställning i det sjudande 798-distriktet i Beijing, en fabriksmiljö som blivit ett av Kinas mest kända centrum för samtidskonst. Men Jin DeMuLan ställer ut traditionell konst som även den är mycket het på den kinesiska konstmarknaden.De traditionella kinesiska konstnärerna specialiserar sig gärna på särskilda motiv. En motivgrupp är fåglar och blommor, en annan vatten och berg och en tredje porträtt. På Konstforum visas den förstnämnda, bland annat örnar och ankungar. Varje art har sin speciella symbolik.Förr var man sparsam med färgeffekter eftersom tuschets gråskala ansågs representera alla färger, men i t ex Deng Yuejins måleri finns färginslag.För att bemästra måleriet krävs stor teknisk skicklighet. Rätt blandning av vatten och pigment och säkerhet på hand med rätt hårdhet i trycket och lagom mängd tusch i penseln.- Måleriet ser enkelt ut men det kräver en oerhörd skicklighet och en sådan här figur målas på ett par sekunder. Här kan man nästan känna ankungarnas dun, säger Jin DeMulan om Deng Yuejins Vårträdgård.Även skriften är en konstform med mycket hög status i Kina och flera kalligrafier av Wang Yanxin ställs ut. Dessutom visas Beijings officiella OS-logotype skapad av Li Jianzhong en av Kinas allra skickligaste stämpelgravörer. Stämpeln finns intill texten "Lyckan är evig om man är tillsammans". - I Kina har stämpeln stor betydelse. Vi använder stämplar istället för namnteckningar, säger Jin DeMulan.Både att lära sig traditionellt tuschmåleri och kalligrafi kräver i Kina många år av kopierande av gamla mästare.Parallellt visas sex svenska konstnärer: Susanne Bäckström, Rune Hagberg, Sigvard Olsson, Ken Sato, Håkan Blomkvist och Bo Svensson.- Vi är jätteglada över att samla så många namnkunniga konstnärer. Särskilt Rune Hagberg som sällan ställer ut numera, säger Jan-Erik Nilsson.Susanne Bäckström har exempelvis varit gästprofessor i Kina och arbetar med motiv som tycks flyta och glida, öppna för tolkningar liksom psykologins bläckformationer.Rune Hagberg visar kritvita kalligrafiska objekt, som tycks vara inlindade rullar - omgärdade av det förseglades mystik.- Han började med kalligrafiskt inspirerat måleri, men har sedan övergått till objekt som han menar är en sorts kalligrafi, säger Jan-Erik Nilsson.Bo Svenssons kolorit sprakar och målningarna har inspirerats av japanska haiku-dikter. Sigvard Olssons måleri gungar i svängande abstrakta former, men närheten till kalligrafin är uppenbar. Håkan Blomkvist arbetar i det lilla formatet, med finstämda collage i blandteknik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!