Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Optimism inför framtiden

Johan Celander, teaterchef på Östgötateatern är försiktigt optimistisk sedan kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i går besökte teatern och pratade ekonomi.

Lokal och nationell samverkan för bästa resultat - då kan en Björnkram fungera.

Lokal och nationell samverkan för bästa resultat - då kan en Björnkram fungera.

Foto: Kjellberg Anita

NORRKÖPING2008-09-24 03:00
- Det känns som att vi för första gången på länge tar ett myrsteg framåt istället för de som vi tagit bakåt. Jag hoppas att det här visar att vi ändrat riktning och att vi är på väg åt rätt håll och att vi så småningom kan ta större steg, säger Johan Celander. När regeringen lade fram sin kulturbudget visade det sig att området scenkonst är ett av de områden som gynnas. Något som man nu hoppas ska märkas på bland annat Östgötateaterns scener. Ett tillskott på tio miljoner kronor att fördelas mellan de regionala scenerna i länet. Vilka scener och vem som får vad är dock inte klart. - Det blir klart först när vi får regleringsbrevet i årsskiftet, säger Carl-Gustaf Mörner (m) ordförande i Östgötateatern. Oavsett hur pengarna kommer att fördelas så är just satsningen på scenkonst en tydlig markering från regeringshåll och tycks med all tydlighet säga att man förväntar sig att de andra huvudmännen - Linköpings kommun och Östsam också bör bidra ekonomiskt till teatern. Något som Norrköpings kommun röstade för, men efter som ägarförhållandena måste var i en viss balans kunde de inte gå in med mer pengar utan att de andra parterna också gjorde det. Regionalt ansvar
Björn Eriksson, landshövding och kulturministerns ciceron i dagarna två, riktade skarp kritik mot Linköpings kommun och Östsam och uppmanar dem att "hosta upp" mer pengar. - Om vi vill få del av de här 10 miljoner kronor så är det bäst att vi visar att vi är beredda att satsa på hemmaplan också, säger Björn Eriksson. I ett tidigare uttalande så har kulturministern sagt att "En del teatrar har bekymmer, men de kanske har lagt ribban lite högre än vad de borde gjort". Ett uttalande som Johan Celander helst inte vill tolka. - Jag tror inte att det är så att hon menar att vi alltid vill ha mer pengar. Vi vill veta vad vi har att rätta oss efter, säger Johan Celander. Lena Adelsohn Liljeroth förklarar att det hon menade var att teatern rymmer många aktiva och kreativa människor som vill väldigt mycket men som inte alltid anpassar sig efter kostymen. - Alla skulle inte bli glada om de fick det de äskade, men alla skriver önskelistor till jul och blir glada om de får något av det de önskat, säger Lena Adelsohn Liljeroth. Inga uppsägningar
Inte heller hon har några svar på hur de 10 miljonerna ska fördelas, men Björn Eriksson tror att det ska gå vägen med ett Gudfader-citat. - "I´ll give you an offer you can´t resist", säger han och säger att om vi tar vårt ansvar så kommer chanserna att öka att vi får en större del av pengarna. - Det finns så mycket idéer och verksamheter att utveckla, framförallt musikteatern och musikalerna. Kanske kan det vara så att Cabaret inte blir vår sista musikal, säger Johan Celander. - Det kanske vi hade sluppit, säger Celander. I budgeten finns pengar avsatta för det som kallas Skapande skola och är pengar som skolorna får använda för att köpa bland annat teater. - Jag tycker att det är bra att pengarna går till skolan och inte till oss, säger Måns Lagerlöf avgående konstnärlig ledare för Ung scen öst. Ungt avhopp
Han menar att skolan då tar en större aktiv roll. Själv har han varit med och startat Ung scen öst, en scen han nu väljer att lämna. - Jag har jobbat här i tio år och i åtta av dem som konstnärlig ledare. Nu har jag kommit till en punkt i livet när jag vill ge mig själv nya utmaningar, säger Lagerlöf. Livet som pendlande småbarnspappa gör nu att han istället väljer att jobba som frilansande regissör med hemmet i Stockholm som bas. - Jag hoppas min efterträdare tar ett stort och ärligt ansvar för publiken, för det samarbetet som vi har jobbat fram under de åren jag varit verksam, säger Måns som slutar till sommaren. Att han slutar har enligt honom själv ingenting att göra med neddragningarna inom teatern. Han tycker istället att det faktiskt känns som regeringen lossar lite på den strypsnara de knutit runt kulturen. - Ja, så kan man nog säga, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!