"Att föda och födas i kärlek öppnar upp för en fördjupad existentiell dimension av att vara människa. Det är en dimension som ger möjlighet till ökad glädje, styrka och tillit. Det kallar jag kärlekens kraft".
Det är ett citat av barnmorskan och numera fotografen Elisabeth Ubbe, Stockholm, i utställningen "Kärlekens kraft" som visas på Arbetets museum. Lagom till Mors dag var det pressvisning.
Det är starka, intensiva och ofta glada bilder som visas på plan 7, bildserier på olika kvinnor som föder, hemma eller på sjukhus. Poängen är att de föder precis som de vill, att det är de som har makten i rummet.
– Det är svårt att få orgasm när man mäter tiden och granskar hur det går framåt. Det är svårt att få orgasm i ett rum med främlingar, där du inte känner dig trygg. Lika svårt är det att föda barn under överinseende av en i strukturen ingenjörsliknande systematiserad, medicinskt högspecialiserad förlossningsvård, säger Elisabeth Ubbe.
Ändå är det vad man kräver av alla kvinnor i Sverige i dag, menar Ubbe. I stället för att optimera födelsemöjligheter ligger fokus på att minimera risker.
Hon efterlyser en differentierad förlossningvård, med olika vårdformer och ett kontinuerligt barnmorskestöd, och offentligfinansierad hemfödsel, med tillgång till barnmorskor och medicinsk backup när det behövs.
Om utställningen "Kärlekens kraft" säger hon:
– Det är bilder och berättelser om kvinnor och familjer som har fött på ett sätt som har fått dem att känna sig empowered. Som har blivit hörda och sedda i sina behov och önskemål. För mig är det ett sätt att visa hur födandet kan gestalta sig, istället för den här fastlåsta mediabilden av att det är något som en doktor eller barnmorska räddar en ifrån.
Kvinnorna på bilderna är aktiva personer som föder själva, med sin egen kraft, med stöd och kärlek från sin partner och barnmorskan.
Ubbe visar också bilder från ett projekt i Halland med kulturtolksdoulor, där kvinnor från andra länder fått hjälp av en doula, en medkvinna, som fungerat som ett stöd, en brygga mellan kvinnan och vården.
I det korta musikvideoverket "Birth metal" kombineras hårdrock med ljud från kvinnor som föder.
Elisabeth Ubbe har tidigare avväpnat fenomenet dickpics i utställningen "Motstånd". En annan utställning var "De osynliga brösten", om att kvinnor ska ha rätt att amma som de vill, om de vill.