Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Om arbetslivet förr och nu

Tolv konstnärer och sammanlagt 15 verk i högst olika tekniker. I tisdags öppnade "Prekär: om det nya arbetslivets estetik och etik" på Arbetets museum.

Serieteckningar. Daria Bogdanska tvingades själv som nyanländ i Sverige ta svartjobb. "Wage slaves" kombinerar konst, deltagandejournalistik och självbiografi.

Serieteckningar. Daria Bogdanska tvingades själv som nyanländ i Sverige ta svartjobb. "Wage slaves" kombinerar konst, deltagandejournalistik och självbiografi.

Foto: Michael Svensson

norrköping2015-10-29 09:00

Platsen är förstås talande, högst upp i Strykjärnet, som en gång i tiden hyste Norrköpings mest kända textilfabrik.

Ett par våningar ned i samma byggnad finns ju permanenta utställningen om Alva Carlsson, rullerskan som arbetade 35 år i samma lokal – ända fram till att tillverkningen upphörde 1962.

– Där pratar vi kontraster till den här, konstaterar museichefen Niklas Cserhalmi.

De närmaste månaderna kommer totalt tolv konstnärer samsas om utrymmet i en utställning som handlar om ett arbetsliv i förändring från 1970-talets industrisamhälle där trygghet och stabilitet var ledord, till dagens teknikdito som ofta präglas av flexibilitet, otrygghet och utsatthet.

Några av konstnärerna tillhör de riktigt etablerade, några är mindre kända. Men de har en stark gemensam nämnare:

Samtliga har erfarenhet från ett "vanligt" arbetsliv.

Kalle Brolin har under 25 år arbetat som personlig assistent och har tidigare haft konsten som hobby. Hans bidrag "Bruket" handlar om assistentens jobb och är utformat i tre delar; Enkäten, Annonsen och Tystnaden.

– Enkäten är en översättning av Karl Marx frågeformulär från artikeln "En arbetarundersökning" från 1880. Min version har jag skickat ut till personliga assistenter över hela landet, deras svar finns med i installationen. Och jag vill gärna ha in ännu fler svar, säger Kalle Brolin.

Det mest spektakulära är Anna Ihles "Idle hands" ("Overksamma händer"). Här möts publiken av en träängel, insnärjd i hamparep och hängande från utställningsrummets tak. Inspirationen fick konstnären från den norske protestantiske 1800-talspredikanten Hans Nielsen Hauge. Han präglades av en stark tilltro till arbetets moraliska inflytande.

– Varför är det så j-la bra att jobba arslet av sig? Det var min utgångspunkt. Men det var sjukt nice att jobba i ateljén och jag känner mig väldigt trygg vid slöjdbänken, säger Anna Ihle och hoppar upp på den träbänk där hon huggit ut de noggranna detaljerna till sitt komplicerade verk.

De sociala klyftorna träder fram i flera olika verk.

Anders Rundberg, Homa Badpa och Amanda Petersons 12-minutersfilm "Pigan" berättar om städarens vardag.

– Det är en bild av städbranschen i dag. Det är ingen dokumentär, men det är nära så man får gärna tro att det är så. Men allt är iscensatt och improviserat. Vi har även med hur de städarna tar sig från en fattig del av staden till den rika för att göra jobbet. Det är talande bilder, säger Anders Rundberg under pressvisningen.

Daria Bogdanskas serieteckningar "Wage Slaves" bygger på hennes egna erfarenheter som nyanländ från Polen och svartjobbare på en krog i Malmö. Vid hennes teckningar finns också de uppmärksammade artiklarna om kampen mot arbetsgivarens rasim – som Daria vann.

De bilder som – på håll – andas optimism är Emma Trytis 41 akvareller på papper på ena långsidan av lokalen. Men skenet bedrar. Hennes "Arbetsmiljöverkets statistik över arbetsolyckor med dödlig utgång 2014" är just vad namnet antyder.

Bakom utställningen står Sveriges Konstföreningar, där curatorn Hans Carlsson tog initiativet tillsammans med Celie Eklund.

Det känns som en dyster bild av arbetslivet?

– Så är det ju i verkligheten, svarar Hans Carlsson.

Utställningen pågår till och med 24 januari 2016.

Medverkande konstnärer

Daria Bogdanska, serietecknare från Malmö, visar originalbilder från "Wage Slaves" som handlar om människor med migrationsbakgrund och deras arbeten i Sverige.

Kalle Brolin, har i 25 år arbetat som personlig assistent och det här är första gången som hans konst utgår från erfarenheter därifrån.

Ioana Cojocariu, bor i Malmö men har under en tid arbetat med en grupp kvinnliga kulturarbetare i Norrköping. Kommer 15 december att ha en walk & talk-session med publik runt staden.

Celie Eklund, initiativtagare till utställningen. Visar en serie grafiska blad, utförda i litografi och screentryck.

Annika Eriksson, Malmö-konstnär som visar en 13 minuter lång video där personalen på Malmö Museer presenterar sig. Något av en uppvisning i maktförhållanden på en arbetsplats.

Angelica Falkeling, f d sömmerska. Hon visar "Hawaiian shirt day" där hon gör nedslag i skjortans historia. Finns också med 15 december.

Anna Ihle,bor och arbetar i Stavanger (Norge). Hennes repinstallation "Idle hands" är det mest spektakulära verket på utställningen.

Anders Rundberg, Homa Badpa och Amanda Peterson, deras "Pigan"/Let´s get free" är en rapport från den svenska städbranschen.

Marika Troili, från Stockholm. Har både datorer med BAT-script och ett verk i stengodslera.

Emma Tryti, från Stockholm. Har 41 akvareller på papper, "Arbetsmiljöverkets statistik över arbetsplatsoltyckor med dödlig utgång 2014."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!