För Norrköping är Elisabeth Ohlson en välbekant fotograf som tidigare gästat staden med banbrytande "Ecce Homo", "In Hate We Trust" och "South Africa Via Dolorosa". 2007 tilldelades hon Arbetets museums Dokumentärfotopris.
Elisabeth Ohlsons senaste utställning "id:TRANS" skulle ha öppnat på Arbetets museum redan 2020, men så kom pandemin emellan. På lördag är det vernissage.
– Vi är glada och stolta över att äntligen få visa Elisabeth Ohlsons "id:TRANS" på Arbetets museum. Det känns extra roligt att öppningen också blir en smygstart på East Pride här i Norrköping, säger Alexandra Kronqvist, vikarierande intendent.
– Arbetets museum ska visa människors liv och vardag. Det du har ägnat dig åt mycket i din konst och fotografi är att synliggöra de som på olika sätt är osynliggjorda i samhället. Det känns extra viktigt att lyfta de rösterna, ansiktena och berättelserna, vänder sig Kronqvist till Ohlson.
Elisabeth Ohlson som har en bakgrund som pressfotograf arbetar i gränslandet mellan dokumentär och konst, i regisserade bilder.
– Det är egentligen reportage jag gör, fast jag blandar det med fiktion, säger Elisabeth Ohlson som aldrig använder fotomodeller, utan människor i sin närhet.
Många av Ohlsons utställningar är på temat hbtq, eller hbtqi, ett samlingsnamn för homosexuella, bisexuella, transpersoner, queera och intersexpersoner. Transpersoner har tidigare inte varit representerade i hennes bilder. Nu har transpersoner fått nya rättigheter i samhället – och Ohlson låter dem ta plats, genom svartvita porträtt och genom att placera dem i gamla målningar.
– Människor som har levt utanför marginalen finns inte på oljemålningar, säger Elisabeth Ohlson som vill ta tillbaka historien.
Att använda en känd redan existerande bild är också ett sätt att få besökare att sänka garden inför åsynen av transpersoners kroppar.
Här finns "Skapelsen" efter Michelangelos målning, och "Tvivlaren" inspirerad av Caravaggios målning av Tomas tvivlaren som känner på såret på Jesus bröst efter uppståndelsen. Ohlson har gjort liknelsen med en transperson med ärr efter att ha opererat bort sina kvinnobröst, och samhället som tvivlar på könstillhörigheten.
Drottning Kristina på 1600-talet ville byta kön, något Ohlson bildsätter i "Kung Kristina", med Aleksa Lundberg som modell.