Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Moderaterna i fokus på politisk utställning

Moderaternas förändring till "Nya moderaterna" i senaste valet är ämnet i studenten Frida Ekmans utställning "Röd eller blå slips" på Kåkenhus i Norrköping.

Vardagskläder var modellen när nya moderaterna lanserades. Frida Ekman har studerat förändringen i retorik och de direktiv kring utseende och tilltal som gick ut till partiets medlemmar när moderaterna blev nya moderaterna. Foto: Jennifer Sylván

Vardagskläder var modellen när nya moderaterna lanserades. Frida Ekman har studerat förändringen i retorik och de direktiv kring utseende och tilltal som gick ut till partiets medlemmar när moderaterna blev nya moderaterna. Foto: Jennifer Sylván

Foto: Sylvan Jennifer

NORRKÖPING2009-04-24 03:00
I två år har Frida Ekman jobbat med frågeställningen kring moderaternas omvandling. - Jag har aldrig varit politiskt engagerad, men har alltid varit intresserad av marknadsföring och reklam. När jag fick rösta för första gången 2006 blev jag fascinerad av valkampanjen och hur partiet lyckades förmedla sitt nya budskap och sin förändring. Hur kunde de lyckas så väl? Jag ville ta reda på hur de hade gjort, säger hon. Utställningen är en del av ett examensarbete på Masterprogrammet i Kultur- och mediegestaltning, som även består av en uppsatsdel. Titeln på utställningen tar fasta på detaljnivån i kampanjspråket. - I ett tidigt skede lade jag märke till slipsarna, att man valde röda slipsar i en större omfattning än traditionellt. Varje del i ett partis presentation är strategiskt utvalt, till och med färgen på slipsen, säger hon. Studerade Reinfeldt
Frida Ekman har studerat Fredrik Reinfeldts tal på partistämman 2005, där han lanserade och legitimerade förändringen i partiet. Hon har intresserat sig för argumentationsteknik, men också den grafiska profilen och bildspråket i valkampanjen. Bland annat har hon tagit del av direktiv om vilka ord och begrepp som ska användas och hur kampanjbilder komponeras. - Jag hittade mycket på moderaternas hemsida. Det är intressant i sig att man väljer att lägga ut intern information där. Det fanns en genomgång av ord som ansågs utslitna. Glada och ledsna gubbar visade vilka ord man skulle välja, säger Frida Ekman som visar exempel på olika ord i utställningen. Konsekvent strategi
I fyra fotografier har Frida Ekman tagit fasta på kampanjens bildspråk och uppmaningen att använda vardagskläder för att gå i linje med partiets nya image, men hon leker med hur olika vardagskläder kan tolkas. En ambition hon har med utställningen är att göra väljare medvetna om den konsekventa strategin i den politiska marknadsföringen som ligger bakom en valkampanj som moderaternas. "En fallstudie"
- Det är en fallstudie, men visar på ett större fenomen med reklam och pr i internationell politik som kommer mer och mer i Sverige. Hur ser du på tendensen? - Det kan få konsekvensen att den som har mest resurser får bättre möjlighet att sprida sitt budskap. Rent spontant är det skrämmande eftersom demokrati borde handla om att alla får samma chans, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!