Moderaterna i fokus på politisk utställning
Moderaternas förändring till "Nya moderaterna" i senaste valet är ämnet i studenten Frida Ekmans utställning "Röd eller blå slips" på Kåkenhus i Norrköping.
Vardagskläder var modellen när nya moderaterna lanserades. Frida Ekman har studerat förändringen i retorik och de direktiv kring utseende och tilltal som gick ut till partiets medlemmar när moderaterna blev nya moderaterna. Foto: Jennifer Sylván
Foto: Sylvan Jennifer
Frida Ekman har studerat Fredrik Reinfeldts tal på partistämman 2005, där han lanserade och legitimerade förändringen i partiet. Hon har intresserat sig för argumentationsteknik, men också den grafiska profilen och bildspråket i valkampanjen. Bland annat har hon tagit del av direktiv om vilka ord och begrepp som ska användas och hur kampanjbilder komponeras. - Jag hittade mycket på moderaternas hemsida. Det är intressant i sig att man väljer att lägga ut intern information där. Det fanns en genomgång av ord som ansågs utslitna. Glada och ledsna gubbar visade vilka ord man skulle välja, säger Frida Ekman som visar exempel på olika ord i utställningen. Konsekvent strategi
I fyra fotografier har Frida Ekman tagit fasta på kampanjens bildspråk och uppmaningen att använda vardagskläder för att gå i linje med partiets nya image, men hon leker med hur olika vardagskläder kan tolkas. En ambition hon har med utställningen är att göra väljare medvetna om den konsekventa strategin i den politiska marknadsföringen som ligger bakom en valkampanj som moderaternas. "En fallstudie"
- Det är en fallstudie, men visar på ett större fenomen med reklam och pr i internationell politik som kommer mer och mer i Sverige. Hur ser du på tendensen? - Det kan få konsekvensen att den som har mest resurser får bättre möjlighet att sprida sitt budskap. Rent spontant är det skrämmande eftersom demokrati borde handla om att alla får samma chans, säger hon.