Konstmuseets grafiksamling anses idag höra till de främsta i landet. Omkring 30 000-40 000 grafiska bland har museet som nu väljer att avrunda jubileumsåret med att lyfta fram ett 70-tal av de allra finaste grafiska bladen.
Titeln på utställningen är hämtad ur den egna museihistorien, och en utställning på 60-talet, Mästargrafik ur Norrköpings museums samlingar Albrecht Dürer och andra.
Träsnitt och kopparstick avDürer (1471-1528) finns naturligtvis med i utställningen och på vernissagen berättade Bo Sylvan, professor och tidigare museichef, om Albrecht Dürers Apokalypsen. Museet äger 15 blad i serien och sex av dessa är med i utställningen, bland annat den kända De fyra ryttarna – pesten, kriget, fattigdom och död som spränger fram i bilden och skördar sina offer.
Men istället för att döpa utställningen efter Dürer, valde intendent Kerstin Holmer en annan mästare – Rembrandt.
– Han var en av de konstnärer som inte bara såg grafiken som en reproducerande metod. Rembrandt, Dürer och Picasso var banbrytande konstnärer som utvecklade grafiken till en självständig konstart. Rembrandt såg ingen avgörande skillnad mellan att måla eller gravera. Han använde det som passade bäst, säger Kerstin Holmer.
Läs hela artikeln i Folkbladet.