– Då insåg jag att det här är en kulturskatt som ingen känner till, säger Bonnie Festin som nu har gett ut boken "Sommaräng, Konkret och Harlekin".
I boken - vars titel är namnen på tre av Erik Chamberts verk - beskrivs och analyseras ett tjugotal mönster och Bonnie Festin förklarar att det var genom de tre barnens försorg större delen av tygtryckssamlingen skänktes till Stadsmuseet.
– De var alla väldigt engagerade i sin pappas verk, särskilt dottern Maria som är yngst. Hon har varit oerhört behjälplig.
Några av de hittills väldigt okända tygerna såg Bonnie Festin redan 1991 i samband med att hon gjorde filmen "Stolen" som handlar om Erik Chambert.
– Då levde ju fortfarande Inga och hon visade då tyger som jag aldrig hade sett.
Förutom själva tygerna handlar ett kapitel om personen Erik Chambert. Ett annat om tiden kring tygernas tillkomst och om Norrköping.
– Jag kan ju inte skriva om 20 tyger utan att presentera personen, säger Bonnie Festin och berättar vidare att hon också skrivit ett kapitel om möbler.
– Kan man dekorera väggar kan man dekorera möbler och det finns inte så mycket skrivet om sådan konst helt enkelt. Han var ju så otroligt mångsidig denna man.
Erik Chambert fick en del uppdrag av Nyborgs - som var en yllefabrik, Stadsteatern och Textilarbetarförbundet och allt trycktes i små serier.
– Inget är massproducerat när det gäller Chambert. Det är litet och exklusivt.