I AldísEllertsdóttir Hoffs enkla linjeteckning har människorna skalat av sitt skydd mot omvärlden, en del av sin identitet - och hängt av sin hud på klädkrokar i skolans värld.
Begreppet hudlös ligger nära, i betydelsen skyddslös, ömtålig och känslig. Men AldísEllertsdóttir Hoff anspelar också på de många olika roller vi som människor går i och ur beroende på sammanhanget där vi befinner oss.
Men installationen består framför allt av en video, där AldìsEllertsdottir Hoff läser texter på engelska om huden som mänskligt organ.
- Svenska är inte mitt modersmål. Och jag ville inte heller läsa på isländska, eftersom det skulle innebära en exotifiering. Jag är inte hemma på något språk, men engelska förstår alla, säger hon.
AldísEllertsdóttir Hoff är född och uppvuxen i Reykjavík men numera bosatt i Norrköping. Hon examinerades från Konsthögskolan i Umeå 2007.
Upprinnelsen var en omskakande läsupplevelse. HarukiMurakami beskriver krigets grymheter i Fågeln som vrider upp världen, bland annat finns där en skildring av hur soldater flår levande människor.
- Jag ångrar att jag läste den, men det fick mig att tänka på huden som avskärmar oss mot världen. Huden är vårt utseende, hudfärg och har betydelse för hur vi blir sedda och bemötta. Vi är fångade i vår egen hud, säger AldísEllertsdóttir Hoff.
Läs mer i Folkbladet.