Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kraftfulla konstruktioner med en inbyggd skörhet

"Flod" på Norrköpings konstmuseum är en omfattande utställning med konstnären Lars Kleens konstruktioner, storskaliga projekt i brytpunkten mellan starkt och skört.

Konstnären Lars Kleen vid nya verket "Flod" och äldre verket "Vägg" i galleri 5 på Norrköpings konstmuseum. Utställningen öppnar lördagen den 27 maj.

Konstnären Lars Kleen vid nya verket "Flod" och äldre verket "Vägg" i galleri 5 på Norrköpings konstmuseum. Utställningen öppnar lördagen den 27 maj.

Foto: Susanna Beskow Norgren

Norrköping2023-05-27 08:00

Vågrörelsen som drar genom en byggnad när rivningskulan träffar den. Det kan man se i verket "Vägg" från slutet av 80-talet, som i galleri 5 på Konstmuseet möter det helt nya verket "Flod" som Lars Kleen påbörjade 2020 i sin stora verkstad i ett gammalt linoljekokeri i Nacka, till utställningen i Norrköping.

undefined
Konstnären Lars Kleen vid "Vägg", som består av 72 delar som buktar sig utåt.

Tanken att plocka fram "Vägg" ur lagret och visa den här föddes hos Kleen när han besökte museet 2020 och blev förtjust i just galleri 5. I verket "Flod" ringlar glasbord med tunga betongelement på och en ö med grangrenar, en flodrörelse med utgångspunkt från den stora furuväggen.

Från galleri 5 kom utställningen att gradvis växa och omfattar nu hela entréplanet. 

– Det är en mycket omfattande presentation av dig, Lasse, säger curator Helena Scragg och vänder sig till Lars Kleen som senast ställde ut i Norrköping 1996, i Bomullsspinneriet i Industrilandskapet.

Lars Kleen, född 1941, rör sig i gränslandet mellan konstruktion, arkitektur och installation. Han kallar sina verk just konstruktioner, inte skulpturer. Han säger själv att han i sin konst försöker skildra någon form av brytpunkter, balansen mellan att något ska brista eller hålla samman. Samtidigt som det är solida, tunga, robusta byggen finns det något skört i dem. Som livets kretslopp: uppbyggnad och upplösning.

undefined
Konstruktionen "Fall 1" och bakom den det baljliknande verket "Tid", där tiden rinner ut ur hålen. Lars Kleen visar och vid sidan av curator Helena Scragg.

På Konstmuseet visar Lars Kleen både konstruktioner, modeller och skisser. Här finns också konstruktionsritningar av hustrun, arkitekten Britta Kleen, till stor hjälp vid skapandet av det offentliga verket "Rep", och bilder av fotografen Gunnar Smoliansky som i mer än 40 år följde Kleens arbete.

Kleen arbetar i material som trä, betong och metall. Han arbetade en tid på ett småbåtsvarv och lärde sig hantverket som ligger bakom träkonstruktionerna.

undefined
Lars Kleen vid modellerna till "Gata 6", inspirerat av tv-bilder från krigets Bosnien, med både nedbrända hus och byggställningar för uppbyggnad.

På podiet i ett rum står modeller, flera ombearbetningar, till verket "Gata 6", inspirerat av tv-bilder från krigets Bosnien. På ena sidan vägen stod sotiga skorstensstockar efter nedbrända hus, och på andra sidan hade man monterat upp ställningar för byggande av nya hus.

undefined
Lars Kleen med en vriden stege. I bakgrunden etsningar från 1700-talets Rom av Giovanni Battista Piranesi från museets samlingar.

Konstmuseet har också låtit Lars Kleens verk möta etsningar från 1700-talets Rom av Giovanni Battista Piranesi, skildringar av villor byggda intill ruiner. Etsningarna är hämtade från museets internationella grafiksamling.

Utställningen "Flod" visas på Konstmuseet i Norrköping från den 27 maj till den 14 januari. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!