Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kerstins måleri - ett inre landskap

Båda övergick de från att måla landskap till måleri i konstruktivisternas anda. Kerstin Hedman och Ilkka Pärni ställer ut tillsammans på Konstforum.  - Jag ser mitt måleri som inre landskap, säger Kerstin Hedman.

Foto: Jan Forsby

NORRKÖPING2009-10-22 03:00
Kerstin Hedmans konst är reducerad till meditativa monokromer, enfärgade målningar, som manar till andrum och eftertanke.Barndomens naturupplevelser från området kring Siljan har kommit att prägla hennes konstnärliga uttryck. Hon älskade de öppna vidderna och de oändligt stora vinterisarna. Tidigt uppskattade hon kraften i enkelheten.Själv talar hon om de återhållsamma målningarna med sina stilla rytmer som en sorts tidsväv. Utmärkande är en textil struktur - den ger subtila skiftningar, sinnlighet och liv i ytan på ett sätt som retar seendet.- Beroende på hur ljuset faller ändras strukturen. Det är roligt att leka så. Det går att göra mycket med ytan, växla mellan matt och blankt, lugnt och upprivet, säger Kerstin Hedman."En tillfällighet"
Sedan tio år tillbaka arbetar hon huvudsakligen i akryl på plexiglas.- Det var av en tillfällighet, berättar hon. Jag hade ingen duk hemma. Men det föll väl ut, dagen därpå åkte jag och köpte mer. Glaset har öppningar och det ger materialet spänning.Problemet med materialet är tyngden som sätter gränser för hur stora målningarna kan bli. Men det bjuder även andra svårigheter.- Plexi är svårt. Till skillnad från duken syns varje misstag på plexiskivan.Till en början målade Kerstin Hedman figurativt. Porträtt och landskap, i en avskalad stil.- Det var en trappa att våga lämna det föreställande. Men det kändes befriande. Det var vad jag egentligen ville, det fanns ett inre landskap i mig. Började med landskap
Även Ilkka Pärni började med landskap, men han ser inte steget över till abstrakt måleri som särskilt långt eller dramatiskt. Däremot värjer han sig emot etiketten "konstruktivist". - Det känns förlegat, det var hundra år sedan de verkade. Jag har naturligtvis blivit påverkad av dem. Men jag föredrar begrepp som geometrisk abstraktion, det motsvarar bättre vad som händer idag.Den Finlandsfödde konstnären ställde senast ut på Konstforum 2002, nu är han tillbaka med målningar, skulpturer och grafiska tryck.I Rinkeby
Ilkka Pärni är mest känd för sina utsmyckningar av offentliga miljöer, till exempel i Rinkeby. De smala och stavliknande objekt som visas fick Ilkka idén till när han arbetade med utsmyckningen i Rinkeby. - Jag fick en smal och hopplöst svår yta på en husvägg att göra något till, berättar han.Men han tillägger att "stavarna" nu blivit ganska unika för honom, hans egna röst.Måleriet är välbalanserat och i allvaret finns en lätthet och lekfullhet. Färgfälten får liv av en sorts marmoreringsteknik, där en underliggande färg tillåts lysa igenom. Breda vertikala färgfält bryts också försiktigt med tunna vertikaler och diagonaler. De tre relieferna i klara färger är inspirerade av den amerikanske arkitekten Frank Lloyd Wrights innovativa byggnadskomplex, med sina horisontella och vertikala linjespel. Verken saknar titlar, och lämnar åt betraktaren att göra sina egna tolkningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!