Kerstins måleri - ett inre landskap
Båda övergick de från att måla landskap till måleri i konstruktivisternas anda. Kerstin Hedman och Ilkka Pärni ställer ut tillsammans på Konstforum. - Jag ser mitt måleri som inre landskap, säger Kerstin Hedman.
Foto: Jan Forsby
Sedan tio år tillbaka arbetar hon huvudsakligen i akryl på plexiglas.- Det var av en tillfällighet, berättar hon. Jag hade ingen duk hemma. Men det föll väl ut, dagen därpå åkte jag och köpte mer. Glaset har öppningar och det ger materialet spänning.Problemet med materialet är tyngden som sätter gränser för hur stora målningarna kan bli. Men det bjuder även andra svårigheter.- Plexi är svårt. Till skillnad från duken syns varje misstag på plexiskivan.Till en början målade Kerstin Hedman figurativt. Porträtt och landskap, i en avskalad stil.- Det var en trappa att våga lämna det föreställande. Men det kändes befriande. Det var vad jag egentligen ville, det fanns ett inre landskap i mig. Började med landskap
Även Ilkka Pärni började med landskap, men han ser inte steget över till abstrakt måleri som särskilt långt eller dramatiskt. Däremot värjer han sig emot etiketten "konstruktivist". - Det känns förlegat, det var hundra år sedan de verkade. Jag har naturligtvis blivit påverkad av dem. Men jag föredrar begrepp som geometrisk abstraktion, det motsvarar bättre vad som händer idag.Den Finlandsfödde konstnären ställde senast ut på Konstforum 2002, nu är han tillbaka med målningar, skulpturer och grafiska tryck.I Rinkeby
Ilkka Pärni är mest känd för sina utsmyckningar av offentliga miljöer, till exempel i Rinkeby. De smala och stavliknande objekt som visas fick Ilkka idén till när han arbetade med utsmyckningen i Rinkeby. - Jag fick en smal och hopplöst svår yta på en husvägg att göra något till, berättar han.Men han tillägger att "stavarna" nu blivit ganska unika för honom, hans egna röst.Måleriet är välbalanserat och i allvaret finns en lätthet och lekfullhet. Färgfälten får liv av en sorts marmoreringsteknik, där en underliggande färg tillåts lysa igenom. Breda vertikala färgfält bryts också försiktigt med tunna vertikaler och diagonaler. De tre relieferna i klara färger är inspirerade av den amerikanske arkitekten Frank Lloyd Wrights innovativa byggnadskomplex, med sina horisontella och vertikala linjespel. Verken saknar titlar, och lämnar åt betraktaren att göra sina egna tolkningar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!