Karin Klint utforskar kvinnliga identiteten
När Karin Klint från Norrköping ställer ut på Arbetets museums fotogalleri Hyllan intresserar hon sig för ämnen som kvinnlig identitet och äldre tiders kvinnomåleri.
Nyutbildade fotografen Karin Klint är aktuell med sin första separatutställning på Arbetets museums fotogalleri Hyllan.Foto: Janne Forsby
Foto: Forsby Jan
- Kvinnan framställs ofta som skör, svag och som ett sexuellt objekt. Jag ville använda samma miljö men jag vill skapa en något annorlunda bild, en mindre stereotyp och mera oväntad, säger Karin Klint.En stor möda har lagts på att hitta bra miljöer. Det Karin Klint sökte efter var vildmarksliknande natur och karga landskap.Hon poserar själv på bilderna, men berättar att hon iscensätter, petar och instruerar för att få det exakt som hon vill, även om en vän har tagit själva fotot. I efterhand har hon arbetat med bilderna digitalt, renodlat dem och plockat bort störande element.Projektet har tidigare visats i Storbritannien och är en del av Karin Klins examensarbete från hennes fyra år långa utbildning på University for the Creative Arts i Rochester.- Bilderna fick ett bra mottagande, men de blev litet chockade. Det var inte helt vanligt med naket, säger Karin Klint.Ny mening
En annan bildsvit består av stickande ljusa interiörbilder som från början berättade om en vänskapsrelation och berör frågor om kvinnlig identitet. I en bild skyls kroppen av tyg som för tankarna till medeltida svepningar eller mediebilder på brottsoffer.- De kommer från en större serie som jag gjorde en bok av. Den handlar om mig och min bästa vän, och är tagna i en lägenhet i England som vi delade. Men nu när jag bara valt ut tre bilder får de inte riktigt samma mening, säger Karin Klint.Dessutom visas en samling fotografier tagna i studiomiljö och framkallade i mörkrum. Det är bilder av fotografens nakna kropp med små rörelser mellan bilderna.- I den har jag lagt vikt vid att förmedla en känsla snarare än att visualisera en specifik idé.