Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Inspireras av andra kontinenter

En liten skulpterad figur i valnötsträ. Den blev startskottet på ett projekt som konstnären Torsten Jurell arbetar med på Konsthögskolan i Stockholm. Invanda arbetsmetoder omkullkastades och han sökte sig till nya konstnärliga tekniker.

Grafiskt blad till bokprojektet "Goda nyheter från underjorden". I sagan som Torsten Jurell arbetar med tränger sig verkligheten och nutiden in. Skuggan av mullrande krigshelikoptrar faller hotfullt över marken.

Grafiskt blad till bokprojektet "Goda nyheter från underjorden". I sagan som Torsten Jurell arbetar med tränger sig verkligheten och nutiden in. Skuggan av mullrande krigshelikoptrar faller hotfullt över marken.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2009-01-10 03:00
När Torsten Jurell ska visa oss runt i utställningen greppar han den lilla skulpturen "Budbäraren" från en hylla i utställningslokalerna och tar oss till ett grafiskt blad som hänger i trappan.- Det är ett bokprojekt med grafiska blad om en kackerlacksflicka som ger sig ut i världen för att söka efter kärlek. Det är en sorts reseskildring, där sagan ibland tangerar verkligheten, säger Torsten Jurell.- Jag har kommit ungefär halvvägs. Nio bilder ur boken visas, att ställa ut materialet under arbetes gång blir ett sätt att pröva det. Jag får sätta ord på tankarna och det hjälper mig att fortsätta.Idén föddes ur skulpturen som är en sammansmältning av vitt skilda element och intryck, ett stycke trä från en marknad i Moskva, ett träsymposium i Orsa tillsammans med kinesiska konstnärer, kinesisk kalligrafi och en workshop i Kapstaden. Men titeln på projektet, "Goda nyheter från underjorden", kom till honom på väg till Kallax flygplats.- Jag hörde en nyhetssändning, där det rapporterades om en ny bakterie i jordens innandöme. Reportern avrundade inslaget med att säga "Det var goda nyheter från underjorden".Provat nya tekniker
Utställningen består av nya verk i olika tekniker inspirerade av resor till länder som Kina, Mexiko och Sydafrika.- Hela utställningen är som att vara tillbaka från en stor upptäcktsresa, som jag vore Sven Hedin.Tidigare såg Torsten Jurell linoleumsnittet som sitt uttrycksmedel, men på Konstforum finns bara ett enda. Han har gett upp det invanda och provat nya tekniker t ex torrnål och fotopolymergravyr men han har också sytt, arbetat med dator och bränt motiv genom plåt.- Det roliga är att de nya teknikerna förändrar ens tänkande och ger nya impulser och infall.Ett annat återkommande element, inte bara i bokprojektet utan i flera av utställningens verk, är ett skevt högtalartorn med titeln "Information". Det är lutande, likt en människa som böjer sig bakåt för att skrika av all kraft, och påminner mest om en smattrande megafon och propagandamaskin.Ur den utmynnade även skulpturgruppen "Flickorna i Calais". De är huggna med stämjärn ur träbjälkar i azobé som hade legat länge i ateljén. När flickorna växte fram en efter en omkring honom kom Torsten Jurell att associera till August Rodins mäktiga skulturgrupp "Borgarna i Calais" med män som rör sig i en cirkel.En flicka döljer sitt ansikte, en annan sträcker sina armar mot himlen och andra bär olika objekt och symboler - mer eller mindre öppna för betraktarens egna tolkningar. Bland dessa finns siluetten av fången från Abu Grahib-fängelset med huva över ansiktet, känd från fotot som spreds över världen. I Jurells bildvärld återkommer den gång på gång och blir till en sorts evig och brännande påminnelse om orättvisa, förödmjukelse och övergrepp i världen.Eviga kolonisatörer
Även i skulpturgruppen Tre vilsna conquistadorer finns samma siluett med, men också två andra stiliserade bilder av lidandet personifierat i figurer med utsträckta armar: Jesus på korset och den nakna napalmbrinnande flickan från det världsberömda fotografiet taget i Vietnam 1972. Torsten Jurell ser gemensamma nämnare hos de "eviga kolonisatörerna".- De invaderar under förespeglingar att rädda befolkningen från kommunism, Saddam Hussein eller hedendom. Men alla vet att de har mördat och lemlästat för guld, olja och marknaden.Den politiska konsten från 70-talet har fått ett oförtjänt dåligt rykte, anser Torsten Jurell och betonar vikten av att ta ställning i rollen som konstnär.- De som kan ta till orda måste göra det. Ibland är det viktigt. Jag bryr mig om min omvärld och reflekterar vad som händer i den. Men det ska inte bara vara en reflex, utan en bearbetning av det som berör människan.- Mitt forum är utställningen och den ska fungera som en bra revy med en lagom blandning. Brutala och hemska saker, men också en ömsinthet och kärleksfullhet till den mänskliga förmågan. Det är så jag försöker arbeta.Torsten Jurells utställning har vernissage i dag och pågår till den 25 januari.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!