I konstens gråzoner
En mängd gränsöverskridande konstnärliga uttryck möts i utställningen Divided Expression som öppnar i morgon. - Det är mer ett kulturevent än en utställning. Många verk är gränsöverskridande och befinner sig i konstens gråzoner, säger Matilda Bengtsson, curator.
På ett tunnt linnetyg som dansar lätt i sin dörröppning visas en del i Anette Theréns verk Mindblowing.
Foto: Kjellberg Anita
Ett av de mest slående verken som möter besökaren i lokalen är Anette Theréns upplysta bildsvit Mindblowing. Det är ett verk i tre separata delar som tydligt utgår från rummets förutsättningar och bland annat tycks problematisera vad som finns under vår yta, vårt skinn.Anette Therén arbetar med kompositbilder som byggs upp i flera lager, ibland upp till tio skikt. De blir till ett lapptäcke med fotografi, illustration och digital illustration.- Det roliga är att kunna uttrycka sig i olika nivåer och blanda fotografiets detaljrikedom, teckningens grövre drag och element hämtade från den fria fantasin. Fotografiet fångar ögonblicket, men sedan växer verket, bit för bit, och blir en process, säger Anette Therén.- Jag har valt att inte fästa några bilder mot väggen, det blir så trängda då. Jag vill att de ska möta folk på ett annat sätt, man ska kunna gå runt dem.Medvetet och konsekvent har hon valt att arbeta med olika material. En röntgenlåda från Linköpings Universitetssjukhus, som ger en dimension av autenticitet. Plexiglas vars blanka yta kontrasterar mot väggarnas skrovliga struktur. Projektion mot ett hängande linnetyg som tillför liv och rörelse.- Det dansande linnet spelar mot det hårda och ruffiga i lokalen. Jag är litet intresserad av det både sköra och starka. Jag arbetar mycket med motsatspar, ljus och mörker, svart och vitt. De samspelar och kan inte existera utan varandra.Tre tolkningar
I ett mer avsides rum visas Natalia Kamias Jag var där den 10 september, som har sin utgångspunkt i ett misslyckat filmprojekt. Tre personer har fått tolka vad en filmsekvensen handlar om. Dessutom visar hon ett ljudkonstverk A Skriabin, op 11 nr 20 där besökarna kan framföra ett musikstycke genom att följa ett färgschema.- Styckets färgschema har överförts till en halsduk som tog två månader att sticka, medan musikstycket bara varar några minuter. Det belyser hur olika tid kan uppfattas. Att de komplicerade anvisningarna med färgschemat och astrologisk anteckningar ställs mot en leksaksmatta ger ytterligare en dimension åt verket, säger Matilda Bengtsson.I en fotoserie med titeln Begär visar Vanja Hultberg en klädkollektion som knyter an till de sju dödssynderna. Även om kollektionen snarast är att betrakta som ett konst, består den av riktiga kläder som på lördag visas på en catwalk i lokalen.- Jag ville jobba med starka känslor och sömnad, förklarar hon.I morgon kväll öppnar utställningen som pågår fredag och lördag. Vid invigningen visas filmer av Benoît Bourreau, Sofia Eklöf och Tingting Yang. Dessutom framförs performanceakter av Amalia Friberg, Natalia Kamia och Björn.