Norrmannen Asle Nyborg, född 1966 i Levanger i Norge, är bosatt och verksam i Höganäs. Han berättar hur han för ett par år sedan besökte Norrköping och fick syn på den fina gallerilokalen i Kronan och anmälde sitt intresse för att ställa ut här.
– Det är roligt att det kunde bli så, säger Asle Nyborg.
Han har fattat tycke för Norrköping, gillar "Eldkvarn" och tycker det är roligt att se treans spårvagn som de sjunger om.
Med sig på utställningen har han en modell av lokalen som han byggt upp för att i förväg kunna planera placering av de olika målningarna. Resultatet, den färdiga utställningen, har blivit vackert, med serien "Substrat", flera mindre målningar, som möter besökarna i det största rummet innanför entrén.
– "Substrat" är ett väldigt konkret projekt, som jag kan tacka pandemin för. Det blev inte så mycket utställningar, utan det blev mycket att vara hemma. Substrat är något som möjliggör liv, som jord, där något kan växa. Jag började fundera på vad jag håller på med. Jag har stått och målat tavlor i tjugo år, en märklig företeelse egentligen, säger Asle Nyborg.
– Det lilla stället jag kommer från i Norge, där fanns det inga gallerier eller konstnärer, men vi hade ett bibliotek. Litteraturen är det som är återkommande, som sätter igång tankar och bilder, inte bara hos mig. Det är en av de konstformer som är pådrivande för det mesta. Så det här är en liten hyllning till boken och bokhyllan, säger Nyborg.
Alla tavlorna i serien är monterade i en ram av valnötsträ, som en fortsättning på bokpärmen och en homage till bokhyllan. Nyborg, som arbetar med fotoemulsion, framkallar foto direkt på duken, och akryl, har jobbat fritt utifrån sina favoritböcker, fångat stämningar, gjort poetiska bildomformningar av böckerna. Varje målning har fått en titel genom ett ord hämtat ur en boktitel.
Här finns "Heights", från Brontës "Wuthering heights", "Naked" från Norman Mailers "The naked and the dead" och "Havet" från Tove Janssons "Muminpappan och havet".
Färger och formspråk, ofta med inslag av rosa, den visuella leken med foton i målningarna och grafiken, går som en linje genom utställningen, som i den stora målningen "Hvit elephant", inspirerad av ett stort övergivet danspalats, en semesteranläggning, i Norge på 80-talet. Huset var så stort och vitt att det kallades just vit elefant.