Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hyllad klassiker har blivit ännu vassare

Med ett pampigt ödesdrama tar Måns Lagerlöf avsked som konstnärlig ledare på Ung scen Öst. I morgon har Ett drömspel Norrköpingspremiär på Stora teatern.

Julia Högberg och Jesper Barkselius i Ett drömspel med premiär på lördag.

Julia Högberg och Jesper Barkselius i Ett drömspel med premiär på lördag.

Foto: Dan Forsberg

NORRKÖPING2009-03-13 03:00
När uppsättningen hade premiär i Linköping i början av februari fick den alla tänkbara lovord. Men får vi tro Måns Lagerlöf - och det ska vi väl - är den ännu bättre på Norrköpingspremiären.- Jag tycker att den har vuxit när den spelats ett tag. Vid premiären är skådespelarna ofta fulla av alla tankar och idéer, säger han.- När de har spelat in sig märks en annan lätthet och självklarhet. Det finns en stabilitet i berättandet.Sedan ett antal år är Måns Lagerlöf starkt engagerad i miljöfrågor. Han ville göra teater om klimathotet som sätter hela vår tillvaro i gungning.Rätt i tiden
- Vi hade inga tankar på att sätta upp Strindberg. Men jag läste Ett drömspel, och slogs av att den lämpar sig väldigt väl att beskriva människans situation idag - trots att den är skriven för 100 år sedan.- Den första scenen i pjäsen, när guden Indras dotter pratar med sin pappa, utspelas i atmosfären. Och sedan läste jag pjäsen med de glasögonen.Försiktigt moderniserad
Måns Lagerlöf har med varsam hand moderniserat texten, men samtidigt har dramat blivit något helt annat än originalet.Guden Indras dotter stiger ner till jorden för att se hur människorna har det och försöka hitta meningen med livet. Men uppsättningen rör sig in i vår egen tid, mot en osäker framtid och bär på en djup samhällskritik.Främst har den unga och pigga teaterscenen gjort sig känd för sin medvetna satsning på nyskriven dramatik. Men det är inte första gången Ung scen öst ger sig i kast med klassiker. Både Don Juan och Hamlet har spelats på ett nytt sätt.- Men idag hade ingen skrivit en pjäs om klimatfrågan så pompöst som Strindberg. Det är en pjäs med rejäla pretentioner om mänsklighetens framtid, konstaterar Måns Lagerlöf.Vad har du för förhållande till Strindberg?- Hans texter är fantastiska eftersom man kan göra så mycket med dem. De är öppna och låter sig tolkas. Sedan finns annat hos Strindberg som är outhärdligt, som hans kvinnosyn.Syftet med att flytta pjäsen till de stora teatrarna i Linköping och Norrköping är att få en blandad publik. Skolklasser och en äldre, abonnerande, publik får mötas över generationsgränserna. Pjäsen riktar sig till oss alla.- Oavsett vilken teater man tycker om kan man hitta något man gillar. Det är en föreställning som byter stil och den lämnar ingen likgiltig, säger Måns Lagerlöf.De större teaterhusen erbjuder scentekniskt mer avancerade lösningar som Ung scen Öst varit svältfödda på. Och tekniken utnyttjas verkligen i har föreställningen som är "expressiv och visuell" enligt Måns Lagerlöf.Stjärnskott
I dag betraktas Måns Lagerlöf som ett av Teatersveriges stjärnskott. Han har varit med och byggt upp Ung scen öst, men övergår inom kort till frilansverksamhet i Stockholm. På frågan vad han är mest stolt över svarar han den "nära och trofasta relationen till publiken" som uppnåtts genom att man medvetet involvera och engagera ungdomar i teatern.Hur har du utvecklats under din tid som konstnärlig ledare för Ung scen Öst?- Jag kan inte formulera betydelsen det haft, men jag är ödmjuk inför att jag fick chansen att göra teater och experimentera. För mig var Ung Scen Öst bästa tänkbara.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!