Utställningen börjar med att presentera Ellen Key – en av förra seklets stora kulturpersonligheter – och hennes relation till länet lyfts fram genom Strand, huset som författarinnan lät bygga vid Ombergs fot och Vätterns strand.
– Hon är en oerhört stark kvinnlig förebild med idéer som har relevans än idag. Hon hade bestämda åsikter om hur hemmet spelar en politisk roll. De val vi gör i hemmet, besluten vi tar i vår privata sfär, har betydelse för resten av samhället och i de stora perspektiven, säger Helena Scragg, utställningskommissarie.
Ellen Key framhöll konstnärsparet Carl och Karin Larssons "Lilla Hyttnäs" i Sundborn som det perfekta hemmet – enkelt, vackert och ändamålsenligt.
– Man kan säga att hon var en förfunktionalist, radikal för sin tid. Hennes inredningsideal bryter väldigt mycket mot tidens överlastade hem med mörka färger. Det hon förordar är det vi idag kallar "scandinavian style" som har blivit en exportvara genom varuhuset Ikea, säger Helena Scragg.
Längtan hemNär Ellen Key byggde sitt drömhus Strand var hon 60 år gammal och utställningstiteln anspelar på hennes långa längtan efter ett hem.
– Uppväxthemmet Sundsholm var då sedan länge sålt. Hon bodde i tillfälliga lägenheter i Stockholm, men på Stand fick hon utlopp för sina drömmar, längtan och minnen.
Minnet av barndomshemmet är något Meta Isaeus-Berlin behandlar i sitt verk "Vad minnet väljer" (2001), en serie föremål från kök, toalett och sovrum har brutalt delats itu och förkrympt.
– Man kan minnas sitt barndomshem som ett slott – hela ens värld – och sedan i vuxen ålder upptäcker hur litet och alldagligt allt var. Men känslorna gjorde att det var så viktigt för en. Minnena är kopplade till hemmet, säger Scragg.
Ellens vännerFlera av Ellen Keys konstnärsvänner finns representerade i utställningen, en av dem är Richard Bergh. Hans porträtt "Konstnärens hustru" beskrivs som typiskt för 1880-talet, en tid då industrialiseringen banade väg för medelklassen. Konstnärerna skildrade de intima sfärerna och med attribut som signalerade hemtrevnad – en värmande brasa och dukat bord. Porträttet ställs effektivt mot kaoset i Lena Cronqvists Madonnan, för att illustrera hur skildringarna av hemmets sfär har förändrats på hundra år.
I morgon, fredag, öppnar inte bara utställningen, utan även Konstmuseet efter ombyggnaden, då man bland annat har förbättrat tillgänglighet och säkerhetssystem. Museet har även hängt om sin konstsamling, som tidigare var tematisk, för att nu bättre kunna berätta om det modernismens födelse – fram till idag. Läs hela artikeln i torsdagens Folkbladet.