Hektisk slutspurt i provrummet

Patinerare Maja Wiklund i färgeriet är i full färd med att justera färgen på flamingofjädrarna. Efter första infärgningen blev de lite för rosa. I provrummet drar Johan Klarbrant på sig sina scenkläder och visar var det skaver. Sömmerskan Åsa Danielsson och kostymmästaren Annette Månsson sträcker tyget och pratar om strumpeband.  Det är mycket som ska bli klart när det bara återstår dagar till premiären.

Foto: Forsby Jan

NORRKÖPING2008-12-12 03:00
Alla scenkläder är sydda, alla skor i rätt storlek, knappar är bytta till kardborreband och de höga klackarna ställer inte längre till riktigt så stora problem för männen. Inte helt osökt dyker tankarna på Askungen upp, ni vet när hon är bjuden på bal och mössen syr hennes klänning. Syateljén sjuder av iver in i det sista. Och bland det sista är att den klänning som fru Schneider först skulle bära är utbytt. - Ja den fungerade helt enkelt inte för Liselott Lindeborg och inte ihop med de andra scenkostymerna. Man måste se till helheten, att det ska fungera tillsammans, säger Åsa Danielsson. Så det blev en ny klänning där man ändrar kragen så att spetsen bättre stämmer med tiden. Och så hänger en kritstrecksrandig kostym på en galge, en kostym som man tagit ut knapparna på, gjort det lättare att andas för den som bär den. - Hahaha, ja så kanske det blir, säger Åsa Danielsson. Färdigsydda
Det är kostymören och scenografen Sven Dahlberg som skissat fram kostymerna till Cabaret. Även om en del blivit ändrat är det hans ursprungliga idéer som nu tydligt syns i kostymerna. - Är det något vi inte är ense om så går det alltid att prata med Sven. Han tar till sig det vi säger, men kan ändå säga nej om han inte håller med, säger Åsa Danielsson. Varken Åsa Danielsson eller Annette Månsson är särskilt roade av att sy egna kläder på sina lediga stunder. - Nej, när plaggen är färdigsydda här är man inte så sugen på att gå hem och sy något, säger Åsa. Men de slås ofta av tanken när de går i klädbutiker att det där kunde de gjort själva, fast då är det det där att det ska göras också... Pipettfärgat
Inne i färgeriet blandar Maja Wiklund till en riktig häxbrygd, eller om det är ett färgbad. Med en stor pipett suger hon upp färgämnet och låter sedan rätt mängd droppa ut i kastrullen med hett vatten och ättika. Allt för att färgen ska bli exakt som det är tänkt. Maja har jobbat här sedan 1987 och då var man två i färgeriet. Nu är hon själv. - Ja, och Gyda Carlsson som är påkläderska och patinerare kommer snart att gå i pension och hennes tjänst kommer nog inte att tillsättas. Det är klart att det blir ensamt, ingen att bolla idéer med, och det kommer att bli tråkigt, säger Maja. Det är variationen i hennes jobb som är det roligaste. - Och att tona in färger, göra övergångar i regnbågens alla färger som är den största utmaningen, säger Maja. Ridån går upp
Och skulle det bli fel färg så går det ändå oftast att rädda själva kostymen. Det går att färga av, eller att färga in andra färger. Rätta till och ändra så att allt är perfekt när det är dags för den stora premiären. Johan Klarbrants dräkt som skaver kommer vara tillrättad och allt på plats när ridån går upp. Från flamingofjädrar till gungande bröst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!