I coronatider när allt ställs in finns det tid att producera, med stöd från Statens kulturråd och kommunen, inför att barnteaterförställningen "Hej Hilma" har premiär i höst, med turnéplaner.
I lokalen i Mirum Galleria växer föreställningen fram, med nycirkusartisten Linn Brodén som flickan Hilma, som målar det hon känner och det man inte kan se, cirkusartisten Kajsa Bohlin som regissör, konstnären Mika Liffner som målar kulisserna, Tom Richmond som bygger saker, Sara Widengård som har skrivit musiken och Eva Carlsson från Teater Pelikanen som spelar allt från Hilmas döda syster till svan.
Föreställningen är inspirerad av Hilma af Klints sätt att berätta med sina bilder om skapelsen och att allting hänger ihop, säger Eva Carlsson som skrivit manus.
Hilma af Klint (1862-1944) var intresserad av spiritism men också av naturvetenskap. Hon var också före sin tid med abstrakta målningar. Det mesta av hennes måleri blev offentligt först tjugo år efter hennes död, eftersom hon ansåg att hennes egen tid inte var redo för hennes konst.
– När man tittar på hennes bilder känner man nästan att det kommer ett sus från universum. Var kommer vi i från, och vart tar vi vägen när vi dör? säger Eva Carlsson.
Målgruppen för föreställningen är barn i åldern fyra till åtta år.
– Vi använder oss av mycket humor, och försöker plocka ned de stora filosofiska tankarna till saker som barn tänker på, som var finns vi innan vi föds? säger Kajsa Bohlin, som tidigare arbetat med Cirkus Cirkör.
– Vi vill också inspirera till att våga måla som man känner, och våga stå för det. "Jag känner mig lite blå" eller "Jag känner mig lite röd", eller svart. Inspirera barn att måla inifrån. Vi tänker att förskolan kan jobba vidare, de kan jobba en hel termin med abstrakt måleri, säger Eva Carlsson.
På vissa platser kommer Mika Liffner att ha workshops med barnen.
Linn Brodén, som återvänt hem efter tio år i England, får här fler repliker än hon är van vid som cirkusartist.
– Det är lite nytt för mig, säger hon.
Med Brodéns cirkusbakgrund blir det en hel del fysiska moment, som att balansera på en pyramid, byggd efter en målning av Hilma af Klint.
Sara Widengård har i sin musik inspirerats av Tjajkovskijs "Svansjön", samt Satie, och andra kompositörer som var samtida med Hilma af Klint.