– Vi märkte att färgskikten ramlade ner på grund av vattenläckage, säger konservator Eva Ringborg, Östergötland Museum.
Måleriet i kyrkan är från Agi Lindegrens stora restaurering av kyrkan 1890. Det framhålls som ett av de bästa exemplen på den tidens restaureringskonst.
– Det är ett fantastiskt måleri. Allt är så överdådigt. Det finns knappt en yta som inte är målad. Man drog på till max. Men den här periodens måleri, sena 1800-talets nybarock, brukar man inte vara så rädd om och bevara, säger Eva Ringborg.
Väggarna är målade i marmoreringsteknik i grönt medan pilastrarna drar åt rött. De bär upp ett tak med tandsnittsfris och ljusblå plafonder. Det förekommer figurmåleri, lagerbladskvistar och bibelcitat med dekorativa element.
– Det är roligt att det här är en konsertkyrka. Man ser tydligt att folk får tid att titta upp i taket. Det är lite som på medeltiden, när folk inte kunde läsa, säger Eva Ringborg.
Påfrestande för kroppenEn yttre renovering av taket är gjord och sedan i februari har också ett team med totalt nio konservatorer arbetat med att rengöra, laga, konservera och retuschera skador bland annat i de omfattande takmålningarna. Det är ett påfrestande jobb, där arbetsställninge är tär på nacke och axlar.
– Börjar man arbeta med det här är det bra att styrketräna i förebyggande syfte, konstaterar konservatorn Kerstin Wetterström som arbetar med wettextrasa i handen omkring elva meter upp i luften.
Läs mer i tidningen.