Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Här sys Familjen Addams garderob

Nu sys kläderna till hela den excentriska familjen Addams. Och alla deras galna förfäder som grottmannen, bruden, conquistadoren - och Elvis.
Folkbladet har gjort ett besök i teaterns kostymateljé, perukmakeri och patineringsverkstad för att se förberedelserna inför Europapremiären om en månad.

"Det är väldigt svart, allt är bara svart", säger Kerstin Kalered, mask- och kostymchef på Östgötateatern som visar upp karaktären Mortricias fjäderprydda kappa.

"Det är väldigt svart, allt är bara svart", säger Kerstin Kalered, mask- och kostymchef på Östgötateatern som visar upp karaktären Mortricias fjäderprydda kappa.

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2012-08-27 17:47

Trikåerna som ska bli skelettkostymer puttrar på spisen (de måste ångkokas för att textilfärgen ska fästa). Och Morticias rubinröda tangoklänning tråcklas ihop av en van sömmerska.

Extra personal har kallats in och alla sömmerskor, skräddare, perukmakare och patinerare jobbar nu intensivt med garderoben och frisyrerna till den galna familjen Addams.

Alla kostymer, de är ungefär 50 stycken, utgår från Manus Möllerstedts skisser. Det är dessa kostymskisser som drar igång en kedjereaktion som pågår ända tills att ridån går upp.

I skisshäftet finns förstås Morticias klassiska svarta, draperade, fodral och Gomez kritstrecksrandiga kostym som vi känner igen från filmer och tv.

- Det finns en igenkänningseffekt i dem och de får inte ändras så mycket. Men Magnus har gått igång och lekt mer med förfädernas kostymer. Dem har han broderat ut. Bland annat har vi en Elvis, för han var ju förfäder till familjen, har det visat sig, säger kostym- och maskchef Kerstin Kalered med ett leende.

"Himla mycket"

Elvis 50-talsinspirerade peruk med jättelugg och gråstänk står intill en rokokoperuk och Morticias svarta långa hårman. Det är en ganska spretig samling peruker finns på hyllan i perukmakeriet.

- Det är himla mycket att göra till familjen och alla döingar. Det blir lite annorlunda grejer, konstaterar Karin Sjösvärd medan peruken till familjens farmor blir smålockig och risig.

Karin Sjösvärd är perukmakare och sminkör med 40 års yrkeserfarenhet. Att tillverka en peruk är ett tålamodsprövande arbete som tar ungefär en vecka.

- Sedan tar friseringen olika lång tid, säger Karin Sjösvärd. Det roliga i arbetet är skapandet, att få tillverka något nytt varje gång. Sedan är det vansinnigt roligt med en Europapremiär och man såg ju när serien gick på tv, säger hon.

Bredvid henne sitter Lena Weinar med en nål i handen och tamburerar, det innebär att hon fäster små små mängder äkta hår i Onkel Festers toupé. I musikalen lyfter han sin toupé när han hälsar, som om den vore en mössa eller hatt.

Exakta mått

I syateljén trängs provdockor, klädpress, vanliga symaskiner, industrisymaskiner, sybord och klädställningar. Kostymmästare Annette Månsson arbetar med en hatt till ett av föreställningens många skelett.

- Vi håller på för fullt. Det mesta har gått till första provning, en del har gått till andra provning också, berättar hon.

Tillsammans med scenograf och pjäsansvarig tar hon ut tyger med rätt känsla och struktur så de fångar pjäsens specifika uttryck.

Kläderna sys upp exakt efter mått på skådespelaren som ska bära dem. Här finns inget som heter storlek small eller medium.

När plaggen är fina och färdiga lämnas de till patineringsverkstaden.

- Vi gör fint och sen förstörs det, skrattar Anette.

Patineraren Maja Magnusson-Wiklund är sist ut i produktionskedjan. Hon sliter, river, gör blodfläckar och dammar till de omsorgsfullt sydda kläderna.

- Men man patinerar även nya kläder. Skådespelarna hinner inte gå in plaggen och det ska inte se ut som alla i pjäsen var på H&M igår. Man kan t ex lägga stenar i kavajfickorna för att de ska hänga ut sig lite, berättar Kerstin Kalered.

Samtidigt måste kläderna förstås vara hållbara - familjen Addams ska ju skrämma publiken under hela spelåret.

- Det är ordentliga påfrestningar på kläderna. Det måste vara välsydda och av riktiga material så de håller, ibland får vi göra dubbletter. Det måste se lika snyggt ut hela tiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!