Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Han fångar det han ser – ögonblicksbilder av främlingar

Han målar främlingar som fastnat i hans minne, ögonblick på gatan, på bussen eller på stranden. Tomas Herngren ställer ut på Konstforum i Norrköping.

Tomas Herngren målar främlingar han sett, här en kvinna med konstiga gester, som han kallar "Sömngångaren". Han talar om lusten att se och lusten att måla. Vernissage är det på Konstforum i Norrköping i dag, lördag.

Tomas Herngren målar främlingar han sett, här en kvinna med konstiga gester, som han kallar "Sömngångaren". Han talar om lusten att se och lusten att måla. Vernissage är det på Konstforum i Norrköping i dag, lördag.

Foto: Susanna Beskow Norgren

Norrköping2022-10-01 06:00

– Jag är sådan att jag tycker om att titta och se och sedan försöka fånga det. Det är väldigt mycket ögonblick. Det är konstigt att någon inte klappat till mig, när jag stirrar på folk på det viset, säger Tomas Herngren.

– Många av porträtten har börjat med att jag kanske iakttagit ett hårfäste väldigt noga när jag sitter framför personen, i det offentliga rummet, och ganska vagt tagit in resten av hela fysionomin. Jag försöker vara så vaken som möjligt, mer sensibel.

– Sedan har jag ett slags helhetsintryck av alltihop, men då har jag det här som jag kan börja med, en ganska bestämd uppfattning av någonting i bilden, fortsätter Tomas Herngren.

undefined
Skuggan på en näsa, formen på en kind, en volym i ljusblått, eller ett hårfäste, fångar Herngrens blick.

Han visar på ett hårfäste på ett litet porträtt av en kvinna, och på skuggan på en näsa på en målning av en äldre man.

– Sedan börjar jag bygga bilden efter det. Jag vill ju att det ska vara den personen som jag iakttar, men det blir alltid en lite annan person i slutändan. 

Figuren byggs upp av färg och form. Herngren hämtar sina intryck på bussen, på en servering, eller på gatan.

– Jag bränner fast det i minnet så mycket som möjligt, och sedan kanske jag skissar, eller så går jag på det direkt uppe i ateljén.

undefined
Skisser från badstranden.

Han säger att han sällan tar fram skissblocket, men visar ett tillfälle när han gjorde det, på en badstrand. De skisserna finns i en pärm i utställningen.

– Jag har suttit och ritat. Jag har inte tyckt om badstränder eller att vara på badstränder för länge tidigare, men de sista åren har jag verkligen fastnat för det. Det är någon slags kollektiv glädje, kollektiv ro. Alla verkar trivas och ha det bra, säger Tomas Herngren.

undefined
Tomas Herngren med "Stranden. Hyllning till Reginald Marsh".

Herngren har under åren inspirerats av de franska impressionisterna, Manet och Renoir, som också målade kollektivet. De senaste åren har det varit mer amerikanska målare som Reginald Marsh. Vid sekelskiftet i USA uppstod det en skola som kallades för Ash can school, askkoppsskolan, som inte sökte klassiskt sköna motiv, utan mer fångade det som skedde på gatan, vardagsliv. En målning i utställningen heter "Stranden. Hyllning till Reginald Marsh". 

Tomas Herngren, född 1954, bosatt i Stockholm, jobbar i olja och akvarell. Han har också börjat med små skulpturer i porslinslera och gips. Utställningen visas från den 1 oktober till den 16 oktober.

Herngren har tidigare ställt ut i Norrköping, då på galleri NP33.

Karta: Norrköpings Konstforum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!