Tidigare levde Shyqri Gjurkaj i Kosovo och var en av sitt lands mest uppburna konstnärer, men under kriget flydde han till Sverige 1992. Han finns representerad i en mängd länder runt om i världen.
– Jag har tecknat, målat och gjort installationer med stenar innan jag kom till Sverige. Men i Sverige fanns skeppssättningar, domarringar... De passade in i mitt koncept och mina tankar. Jag tänkte, herregud, jag har kommit till ett stenrike utan like!
Stenar med betydelseSedan ett trettiofem år tillbaka har stenar en speciell plats i motivkretsen. På Galleri Kronan andas första rummet en stillhet när väggarna har fyllts med målningar av figurliknande stenstoder i tysta landskap.
– Människan har knutit an till stenar i alla tider, över hela världen. Överallt finns heliga platser med stensättningar. Det finns en massa vackra stenar som ligger i naturen, men de säger ingenting. När man reser upp en sten får den en helt annan betydelse, då finns en människa bakom som vill säga något. De sätter igång funderingar kring vad som var meningen.
– Stenen har betydelse, även i dag, vilken religion du än tillhör så reser man en sten som berättar att under den här stenen ligger en människa begravd.
Själv har Shyqri Gjurkaj undvikit att åka till heliga stenplatser som till exempel Ale stenar i Skåne. Han blir inspirerad av dem, men är rädd att verklighetens intryck kan bli så starka att det hämmar honom.
– Målet är inte att avbilda något som finns i naturen, utan att skapa ett eget landskap. Mina stenar finns överallt och ingenstans.
BekräftelsebehovUtställningen har titeln "Spår i tid och rum" och syftar på människans behov att göra avtryck.
– Varje människa har ett behov av att bekräfta sig. De första grottmålningarna är ett uttryck för att sätta ett avtryck, att man inte ska gå obemärkt förbi. I grunden är det också vad konst handlar om.
Detta är andra gången Shyqri Gjurkaj ställer ut i Norrköping, första utställningen var en del av en manifestation på Stadsbiblioteket mot Kosovokriget och Slobodan Milošević. Inställningen är att han som intellektuell människa har en skyldighet att föra fram sanningen. Några tidigare verk, t ex målningen "Mörker över de oskyldiga", påminner om krigets fasor och massgravar, där konstnären använder sten som en symbol för motstånd.
Två konstnärerÄven konstnären Haider Ali, som flydde från Bagdad i mitten av 2000-talet, visar måleri på Galleri Kronan. Liksom Shyqri Gjurkaj är han bosatt i Växjö och verksam på Italienska Palatset, ett konstnärligt centrum där flera konstnärer har ateljéer och galleriverksamhet.