– "Godmorgon, framtid" – vi hade inspiration från "Brave new world" och "The future´s so bright, I gotta wear shades". Utopi eller dystopi? Vad är det man ser när man blickar in i kristallkulan? Vart är vi på väg? säger Carina Milde, projektledare för utställningen.
– Vi har vänt oss till sex stycken av våra absoluta favoriter, sex tecknare från olika delar av världen.
Det mesta är nyproducerat för utställningen, men det finns också teckningar som publicerats i tidningar tidigare. Flera av tecknarna är tidigare EWK-pristagare.
Ann Telnaes, USA, Pulitzerprisbelönad tecknare för Washington Post, är en klassisk satirtecknare, som levererar sina editorial cartoons dagligen, kommentarer till det politiska dagliga samtalet i USA.
Bland ämnena Telnaes valt att lyfta finns hemlösheten i det egna landet, skildrat genom teckningar av uteliggare på ränderna på den amerikanska flaggan. Hon har också kommenterat vapenlagarna i USA, och pandemieffekten att vatten- och luftkvalitén förbättrats när många stannat hemma och låtit bilen stå.
Mia Mottelson, Danmark, tar med ett Matisseinspirerat formspråk upp övervakningssamhället, framtiden för våra barn och hoppet om att åtminstone naturen kommer att hitta ett sätt att frodas när människan utplånat sig själv.
Siri Dokken tecknar för Dagsavisen i Norge.
– Den här heter "Patriarkatet", säger Carina Milde och visar på en bild av två män som stelnat, som stenstoder med spindelväv mellan de öppna gapen och höjda fingrarna.
Den egyptiska tecknaren Doaa el-Adl har tecknat ett samhälle där robotarna tagit över. Marilena Nardi är en italiensk tecknare, känd för att utmana den italienska maffian. En av bilderna här handlar om allt skräp vi lämnar efter oss till våra barn, en annan om djurplågeriet i den industriella avel som skapar monster.
"Memento mori" av Karin Z Sunvisson, Sverige, är inspirerad av EWK:s bilder av fiske i Östersjön och en oljeindränkt gås. Sunvisson har också en bild av Arbetets museum, där vattnet stigit över halva byggnaden, en klimatkommentar.
– Vad är hoppet i det här, vad är det hoppfulla i utställningen? Det är just att vi har tecknare som inte slutar att kommentera, som inte slutar att bearbeta, och som framför allt också utmanar oss att kunna skratta åt eländet, säger Carina Milde.
Utställningen pågår under perioden 30 oktober till 24 april.