Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fotografi och seriekonst

Fotografen och konstnären Christer Järeslätt porträtterar svenska serieskapare i utställningen Refricater på Arbetets museum. Samtidigt har han bjudit in serieskaparna att sätta avtryck i fotografierna. - Serietecknare är perfekta att porträttera på detta sätt, deras bildvärld blir en del av bilden. Det är porträtt i flera lager, säger Christer Järeslätt.

Foto:

NORRKÖPING2009-10-23 03:00
När Christer Järeslätt tidigare arbetat med polaroidbilder har han förbannat repkänsligheten som sabbat många negativ. Men så fick han en idén att använda ömtåligheten till något kreativt.- Jag hade en idé om att sammanfoga fotografiet med teckning och försöka hitta ett uttryck där de möter och tillför varandra något. Min grundidé var att sammanföra dem utan skarvar, att göra något helt nytt, berättar han.En av anledningen att han valde serietecknare är dels att serieteckningar och fotografiet tidigare har korsbefruktat varandra. Serietecknare använder ofta fotografier som förlaga. Och fotografer kan hitta inspiration i serierutor vad gäller bildkomposition och ljussättning.- Serietecknare brukar också gilla att testa nya grejer. Sedan har jag givetvis också ett eget intresse. Jag läste mycket serier på 80-talet av då unga, svenska, serietecknare som Max Andersson, Joakim Pirinen och Ulf Lundkvist.Misstagen märks
Polaroidmaterialets negativ är repkänsligt medan det är fuktigt, och krävde att bilderna skapades i stunden. Negativen är alltså de egentliga originalen, där ser man hur serietecknarna repat med nålar, gem, uttjänta kulspetspennor och knivar på den nyframkallade bildens fuktiga emulsion.- Det är små material vi har jobbat på. När de förstoras upp syns alla eventuella misstag väldigt tydligt. Reporna går inte att sudda ut efteråt, har man dragit ett streck sitter det där. Det finns en tanke med det. Jag ville ha det omedelbara handlaget, en spontanitet och direkthet. Många bilder tappar i känsla ju mer man pillar med dem.Några försvann
Skrapningarna och repningarna blir till svarta linjer. Men tecknaren Malin Biller valde istället att låta negativet torka och fylla i med täckfärg. - Vilken metod man använder hänger ihop med idén. Exempelvis Malin Billers idé var klar från början. Hon ville ha en psychokänsla i bilden och teckna i skuggan. Jag har försökt skapa en skugga med ljussättning, en form med uttryck från början.En del bilder är helt i stunden påkomna, medan andra är noga planerade på förhand. Varje bild innebar ett nära samarbete med en annan konstnär, viket ställde krav på personkemin och med några föll ifrån. Andra tilltänkta så som nyss Norrköpingsaktuella Martin Kellerman och Charlie Christenson, skaparna bakom Rocky och Arne Anka, försvann ur projektet av tidsskäl. - Jag hade gärna jobbat med Charlie Christensen, men han bor utomlands och det gick inte att få till. Jag gjorde också tre försök med Martin Kellerman, men han ställde in alla tre.60 porträtt
Bland de 60 fantasifulla porträtt som visas finns bland andra Norrköpingstecknarna Jonna Björnstjerna och Ulf Lundkvist. En del som t ex Lina Neidestam väljer att väva in sina seriefigurer medan Knut Larsson tar fasta på den klaustrofobiska känsla som genomsyrar hans bildvärd.Andra tecknare har betraktat porträttbilden som ett isolerat projekt, smyckat ut den, gett den en humoristisk knorr eller skapat en spänning.
Fotnot: Refricater kommer från latinets refricare som betyder riva upp eller förnya.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!