Foto: Ulla Lemberg
Hon står fortfarande mitt i kvinnorörelsen, med skärpan inställd. Ulla Lemberg far jorden runt och mötet kvinnor, har blick för människor och ser förändringarna. - Det går långsamt, men se på Turkiet, säger hon. Se! Det kan man göra på Arbetets museum, från i morgon.
Sverige 1988. Mannen arbetar som stödperson åt en liten mongoloid flicka. Ingår i serien Kära barn.
Foto:
Sverige är något av ett föredöme, trots allt. Många kvinnor i till exempel Kina, Indien eller Afrika har fnittrat och pekat och förundrat frågat om det verkligen är så att män bär både barn och matkassar, om de kan sätta på en tvättmaskin eller knäppa på en spis.
Men det var inte längesedan Ulla Lemberg tog just sådana fotografier för att motivet var ovanligt.
Första kvinnan
Själv hamnade hon i kvinnokampen per automatik. Efter Christer Strömholms fotoskola blev hon den första anställda kvinnan på Aftonbladets fotoavdelning, situationen serverades. "När kommer den riktiga fotografen?" "Har du film i kameran?" Sa folk.
Ulla Lemberg fann sina motiv. Det blev böcker som Den man älskar agar man? om kvinnomisshandel, på 80-talet kom Blåställskvinnor och därefter Världens kvinnor som vi har fått se på Arbetets museum för tio år sedan. Flera dokumentärfilmer har hon gjort, berättat om gatubarn, om människohandlare, om hedersmord, om trafficking.
Nu heter utställningen Jag vill att Du ska veta, en titel som hon säger beskriver hennes förhållningssätt till hennes sätt att arbeta. Det är en återblick över allt som hänt, fotografen Lemberg och världen. Kära barn är en utställning hon gjort som berättar om den moderna svenska pappan, eller om män som arbetar med barn och hittar nya roller. Utställningen har visats i 40 städer runtom i världen.