Norrköpings Stadsmuseums retrospektiv om den legendariske pressfotografen är generös och varierad. Väggarna fylls av svartvita bilder från tidigt 50-tal till mitten av 70-talet.
Ögonblicksbilder varvas med bildreportage, bröllopsbilder och inkännande porträtt av vännen Zarah Leander, men också profiler som Tjadden Hällström, Erik Chambert, Bo Beskow och Sylvia Vrethammar.
Inge Hallberg kunde inte själv medverka på pressvisningen, men i samband med den nya satsningen Rum för konst presenterades för någon månad sedan berättade han för Folkbladet att han har tagit över en miljon bilder genom sin karriär.
Den han själv tycker är bäst av alla är tagen vid Eneby kyrka 1965. Ett brudpar kommer ut ur kyrkan för att möta ett gemensamt liv, samtidigt som en ensam dam krattar en grav strax intill. Bilden rymmer livets kretslopp och fångar kärlek och framtidstro, sorg och saknad.
– En bra bild kan vara en sån slump, man tittar dit bara. Jag såg damen som krattade och bad henne stå kvar en stund så jag fick fri sikt mellan henne och bröllopsparet. Efter att jag tagit bilden kunde jag direkt säga till reportern: "Du, nu kan vi åka tillbaka". En bra bild känner man, säger Inge Hallberg.
Årets bildEn av hans mest berömda bilder visar hur en kvinna hoppar från en balkong i ett brinnande hus i Åby. Den utsågs till årets bild 1968 och en serie över händelseförloppet ställs ut på museet.
Tidigare har den visats på en Årets bild-utställning, men i övrigt har Inge Hallberg inte ställt ut sina bilder.
– Jag har inte riktigt haft intresse av det. Det har varit fullt upp ändå, säger han och medger att det kanske spelar in att han är pressfotograf ut i fingerspetsarna – med fokus på här och nu i händelsernas centrum.
Som pressfotograf var han ofta snabbt på plats vid flera olyckor. När han följde efter en ambulans genom Åby slutade färden vid en järnvägsövergång vid Graversfors. Bilden visar ett par skridskor som hänger på rälsen – och vittnar om något ofattbart. Bakom syns den söndertrasade bilen.
– En hel familj med små barn utraderades vid olyckan. Många bilder har gjort ont, men den här hade kanske effekt i alla fall. Vägen byggdes om och blev säkrare, säger han.
Sonens operationHustrun Lisbeth och sonen Leif - också han frilansande pressfotograf – har gjort en stor insats när de hjälpt till leta fram bilder ur överfulla förråd i Klockaretorpet. För det slutliga urvalet svarar museets producent Teresa Häll.
– Det finns vissa bilder som Inge själv ser som milstolpar och de har jag velat ta med. Naturligtvis vill vi också lyfta fram uppmärksammade reportage. Sedan har jag tagit med bilder som talar till mig som betraktare, säger hon.