Året som gått har varit hektiskt med rollen som Florence i Göteborgs Operans uppsättning Chess varvat med andra uppdrag. I våras turnerade hon på egen hand med sina "nordiska chansons", en personlig blandning av visa, evergreens, musikal- och cabaretmusik.
Det nya året inleder Evelyn Jons med att återvända till Norrköping, som hon inte besökt sedan hon hade praktik på Östgötateatern och medverkade i musikalsatsningen Oliver vid millennieskiftet. Hon berättar att hon då konstant var hes av ovanan att sjunga kväll efter kväll.
- Det var skitroligt, men tufft. Jag fick en ganska stor roll med mycket sång. Det var en träning att göra fem-sex föreställningar i veckan och sjunga, sjunga, sjunga.
Evelyn Jons är uppväxt i Göteborg - i ett allt annat än musikaliskt hem.
- Vi hade inte ens en stereo hemma. Det var ganska torftigt, berättar Evelyn.
När hon gick på högstadiet satte en amatörgrupp i Hisingsbacka upp en musikal, den sökte hon till - och blev fast direkt. Hade hon inte mött den eldsjäl som drev igenom uppsättningen hade hon nog aldrig blivit musikalartist, tror hon själv.
- Idag är det svårt att förstå att jag valde den här vägen. Alla i min familj är akademiker, men det fanns en sorts självförtroende som är viktigt, en tro på att man kan göra det man vill. Men ska man göra något i min familj ska man vara ordentligt utbildad, så jag är helt överutbildad.
Läs mer i lördagstidningen.