Besökarna kommer i stort sett att känna igen sig i entréhallen, men därefter dyker det upp nya verk. Av 170 verk är 60 nya, hämtade från Mikael Ståhls stora privata ständigt växande samling som till stor del är magasinerad på olika ställen i väntan på att visas i konsthallen.
– Det är inte en helt ny utställning, men det är ett nytt intryck från utställningen. Den stora förändringen är när vi går in i rummen, säger Eva Lindblad, samordnare vid Ståhl Collection.
Men först visar hon den norska konstnären Ida Ekblads "The cunning of the hunted" (2020) målad med puffärg, med 3D-effekt, i entréhallen.
I två gallerier innanför entréhallen är det mesta utbytt. Här finns ett av nyckelverken i den nya utställningen, "Rose Pole" (Spread) från 1978, av världsnamnet Robert Rauschenberg, mest känd i Sverige för sin get med ett däck runt kroppen på Moderna museet. Spread som serien där verket ingår heter betyder stort landområde men även tygbeklädnad. Tygstycken och olika ting fästs som ett kollage på plywood.
– Han jobbade mycket med återanvändning av material, att använda redan befintliga ting i sina verk. Han var banbrytande, viktig för samtidskonsten, säger Eva Lindblad.
Återanvändning av redan befintliga ting återkommer i fler verk av andra konstnärer i utställningen.
En färgexplosion, med mycket känslor och starka uttryck, väntar i den del av utställningen där verk av tre konstnärer visas. En av dem är tyske Jonathan Meese som anser att vi är förblindade av politik och samhällsideologier och vars motto är att konst kan rädda mänskligheten. En annan är Daniel Richter, också från Tyskland, som tidigare gjort skivomslag till punkrockalbum. Och den tredje är Katherine Bernhardt med en rosa coronakommentar från 2020, "Bleach Beach".
I en unik utställning visas dessutom den svenska konstlegenden Jan Håfström, känd för den springande figuren Mr Walker. Utställningen, med verk från Ståhls samling men även verk som tillhör konstnären själv, består av konstverk från 1970-talet fram till i dag. "Graf Spee" (2007), ett verk i flera delar, har fått sitt namn efter ett tyskt krigsskepp, som skadat efter beskjutning av britterna, under andra världskriget, sänktes av sin kapten. Kaptenen tog sedan livet av sig.
Håfströms verk är ofta mörka, han återkommer till kriget och historia, och döden är en återkommande symbol i hans verk. Han utgår också mycket från poesi och litteratur, berättar Eva Lindblad. Håfström kommer att besöka utställningen i Norrköping. Martin Sundberg, intendent på Norrköpings konstmuseum, som skrivit en avhandling om Håfström, har varit delaktig vid utställningen.
En trappa ner hittar man skulpturen "Saliga grisar" av Dan Wolgers, "Sunburst" (2021) av Julia Bondesson, i trä, rep, olja och bläck, samhällskritiska "Area infected" av den samiske konstnären Anders Sunna – och så den senaste trenden, ett så kallat NFT-verk, digital konst, "Machine hallucinations – perennial pigmentations" av Refik Anadol, pionjär inom området.
När Ståhl Collection nu öppnar för säsongen är det alltså nya intryck som väntar.
– Vi hoppas att folk ska få en helt ny upplevelse när de kommer hit, säger Eva Lindblad.
Utställningen i Norrköping visas fram till juni 2023.