Erik ger kriget ansikten
Amerikanska vietnamveteraners berättelser har vi hört och sett i otaliga Hollywoodfilmer. Men i konstnären Erik Pausers utställning på Konstmuseet får nu även fienden ett ansikte.
"Jag är intresserad av att förmedla berättelser, lyfta fram de små människorna" säger konstnären Erik Pauser som har intervjuat vietnameser om Vietnamkriget. Nu visas hans utställning Fiendens ansikte på Norrköpings konstmuseum.
Foto: Forsby Jan
Berättelserna tar upp krigets brutalitet och posttraumatisk stress. Men det handlar också om livet efter det krig som för vietnameserna är känt som "the American War".Effekterna är fortfarande påtagliga, bland annat på grund av det kemiska preparatet Agent Orange amerikanerna besprutade skogarna med för att avlöva träden. Det har orsakat sjukdom och missbildningar.Projektet tog fyra års tid och resultatet är en film, "The face of the Enemy", men även en installation med en mängd tv-apparater som visar obearbetade intervjuer - ett omfattande material som uppgår till sex timmar.- Där visas de nakna intervjuer som filmen bygger på. De ger en känsla för grundmaterialet. Jag har filmat totalt 150 timmer - så det är ett stort material man vaskar fram en film ur."Vanliga människor"
- De flesta jag har träffat är vanliga soldater, har någon en högre position så hörs det. Rösten blir mer officiell. Jag tycker att de vanliga människorna varit mest intressanta. Fältkirurgen, kommandosoldater, kvinnor och barn.- Alla har ett personligt förhållande till kriget, hela deras liv och tillvaro har präglats av det. Många soldater kunde vara borta 7-8 år utan kontakt med hemmet. De är fortfarande påverkade eftersom de fått missbildade barn och bär på trauman.Erik Pauser noterade också en påtaglig skillnad mellan amerikanernas och vietnamesernas förhållningssätt vid intervjuerna.- I USA ville vietnamveteranerna gärna sitta avskilt, utanför hemmet. Flera sa att de berättade sådant som de aldrig pratat med sin familj om. I Vietnam var det tvärtom, där kom otroligt tunga berättelser samtidigt som grannar hängde in i fönstret och familjen satt runt omkring. Det var mer av en kollektiv berättelse.- Kriget har också splittrat familjer för alltid, det är självklart en skillnad i hur man ännu lever med kriget där. Men de flesta jag talade med hade inte haft chansen att nå ut med sin historia, det var som att sätta på en kran."Abstrakt krig"
Själv var den Linköpingsfödde konstnären Erik Pauser tio år gammal 1968 och han följde reportagen på TV, men något starkare engagemang i Vietnamfrågan är han inte uppväxt med.- Vietnamkriget var abstrakt för mig. Genom projektet har jag fått ansikten på kriget.I anslutning till utställningen finns ett referensbibliotek med litteratur om Vietnamkriget, där den som vill kan fördjupa sig i materialet men också få en stund att samla sig efter de många möten utställningen bjuder på.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!