Dödlig dresscode på 1700-talet
Om moucharnas språk, färgernas sociala kodex och hattarnas pondus. I 1700-talskläder underhöll föreningen Gustavianerna publiken på Löfstad slott och visade hur man kunde få lida pin för att vara fin. Genom att stryka gift på huden, eller få ett dödsstraff för en dålig färgmatchning.
Borgaren Gösta Sandell föreläste skamligt nog helt utan hatt. Adelskvinnan Jacqueline Gaborn var klädd för en sommarpromenad, men motarbetades av vädermakterna vid ett regnigt Löfstad slott.
Foto: Andreas Skogh
Adelsdamen Jacqueline Gaborn står med en rak hållning i gästabudssalen på Löfstad slott. Hon visar upp de kläder hon normalt sett har på en enkel sommarpromenad. En stor polkarandig klänning går ut på sidorna över två enorma höfter. Förklaringen stavas Porsohr, två stora, förstärkta fickor som hängde på damernas höfter och var en del av tidens skönhetsideal. Där förvarade man kanske en bok, en näsduk eller något annat som var bra att ha med sig. - Korsetten var väldigt viktigt på 1700-talet. Den snörde åt midjan så att damerna skulle få en vacker hållning, säger Jacqueline Gaborn. Hon tar av sig plagg efter plagg i en anständig striptease och visar upp underkjol, knästrumpor och underbyxor. Lager av lager av plagg för att skydda den fina dräkten mot kroppens vätskor. På 1700-talet var det på modet att hålla sig ren. Bleka nunor
Även ansiktsvården, eller kanske ansiktsmisshandlingen var viktig. Damerna skulle vara bleka. De skydde solen som pesten, och använde sig av giftiga pastor och puder för att framhäva sin vita hy. En hy som sedan skulle fullbordas av en liten svart skönhetsfläck, en mouch. - Mouchen tillverkades i tunt skinn och limmades på huden. Den talade ett eget språk. Hade man exempelvis en mouch på barmen så var det ett sätt att markera att man var intresserad av mer än att bara dansa, säger Jacqueline Gaborn. Även om det på 1700-talet fanns sminkade män, så kallade "Sprätthögar", var männens klädsel inte lika avancerad. Det viktigaste var att man hade en bra hatt. - Hade man ingen hatt på sig kunde man bli tagen för tjuv. Det togs för givet att den som sprang utan hatt var tjuv. Hatten var viktig och togs bara av i kyrkan. Vid intimare sällskap kunde man eventuellt ha nattmössa, säger Gösta Sandell.