Vad uppstår när ett tidskrävande hantverk möter aktuella nyhetshändelser? Det har textilkonstnären och illustratören Lotta Sjöberg undersökt. Med start den 29 april visas hennes samhällskommenterande broderi och virkning i utställningen ”Den svarta humorn som följeslagare - comics craftivism” på Arbetets museum i Norrköping.
Comics craftivism är ett nytt namn på en genre som rör sig någonstans mellan serietecknande och den växande craftivism-rörelsen, med garngrafitti, broderade budskap på stan.
Lotta Sjöberg är tecknare och illustratör, utbildad på Konstfack, och har både den tecknade och broderade bilden som medium. Hon har intresserat sig för serieteckning, särskilt enrutingar, med någon poäng eller ordlek.
– Det är ganska självutlämnande, sorgliga grejer. Jag tycker alltid att det är roligast att jobba med, säger Lotta Sjöberg.
När man tar sig an tunga ämnen som psykisk ohälsa – det är då man behöver humor, menar hon. Det resulterar ofta i oroliga, ängsliga, ångestladdade figurer, konstaterar hon.
– Det är mest kvinnor, så på ett sätt är det självbiografiska arbeten. Jag har nog passerat lite gränser för hur mycket man ska lämna ut, säger hon och skrattar.
Sjöberg publicerar det mesta på Instagram, ett forum hon gillar. Man når många genom det, och kan föra en dialog med andra, säger hon.
– Jag har märkt att det här sorgliga och roliga berör människor.
Den andra delen Sjöberg håller på med är politiska kommentarer, kommentarer till dagsaktuella händelser. Hon tycker att det är fint att fånga upp en snabb nyhetsflash och ge den en sorts omsorg, i det långsamma hantverket. Det finns också något vasst nål- och trådarbetet, säger hon, att sticka hål på något. Samtidigt är det ett terapeutiskt arbete.
– Jag har nära till katastrofer, säger Lotta Sjöberg som under corona virkade viruset, vackert i formen, för att hantera sin oro.
Putin, Trump, modeindustrin, tillagda pratbubblor i gamla broderier köpta på loppis, broderade ordspråk som "Det kan alltid bli värre", virkade döda fåglar och virkade sminkningar, en hyllning till det inte så högt värderade kvinnliga hantverket, finns med i utställningen där fotografierna är tagna av Sjöbergs dotter Majken. Sjöberg använder sig själv som modell.
Utställningen, som pågår till den 1 oktober, visas på plan 3, vid EWK-museet på Arbetets museum.