Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bos blick går åt alla håll

Konstnären Bo Olls backar inte för de stora och svåra livsfrågorna. I utställningen Influxus på Kraftstationen i Drags utgår han från Rilkes diktcykel Duinoelegierna. Texterna tar upp livets alla aspekter - från födelse till död.

Påven välsignar anden som flyger in i fågelrestaurangen. Fem olika foton har använts till denna bild.

Påven välsignar anden som flyger in i fågelrestaurangen. Fem olika foton har använts till denna bild.

Foto: Kjellberg Anita

NORRKÖPING2008-11-29 03:00
I den mörka kraftstationen visas människans livscykel i fem videoprojektioner. Suggestivt tonar bilder av människor bort och träder fram i varandra.På väggarna projiceras texter ur Duinoelegierna, ett verk som Rilke brottades med under tidigt 1900-tal. Poesin på originalspråk, bara någon strof på svenska, strömmar ur högtalare. Besökaren blir totalt omsluten och överväldigad av den rumsliga gestaltningen.- Avsikten var att göra ett rum som vibrerar av språk, texter och bilder samtidigt som det tar hänsyn till rummets karaktär. Det blir en totalupplevelse, säger Bo Olls.För att sätta igång sin konstnärliga arbetsprocess läser Bo Olls mycket lyrik. Verket Influxus är också ett resultat av många års arbete kring bildsättningar av texter. Bland de stora inspiratörerna finns Rainer Maria Rilke.- En bit text sätter igång tankeapparaten och startar en process. Duinoelegierna handlar om livet från födelse till död, och allt däremellan, som existentiella frågor om att vara människa.Måleri på glas
Videosekvenserna i utställningen har utställningsproducenterna Lars Andersson och Tobias Steén hjälpt till med. Men filmupptagningarna visar Olls konst, mest måleri på glas.- Glaset har en fördel i att man kan spegla in sig själv i motivet. På så sätt tar det upp ett av konstens problem, vad är objekt - och vad är betraktelse? Vad skiljer konst och verklighet?Yta och djup
Glasets genomsläppliga karaktär gör att kropparna ser genomlysta ut i videoprojiceringarna och frammanar en bild av människan som en upphöjd och själslig varelse. Samtidigt ger skelettmålningarna associationer till mer vetenskapliga och kroppsliga röntgenbilder.- Jag är intresserad av förhållandet mellan yta och djup. Ofta handlar diskussionen om vilka vi är så mycket om ytan, men under ytan - i skelettet - är vi människor ganska lika.- Här finns ett förintelsetema, men hos Rilke står inte döden för skräck och rädsla. Den handlar om något mer positivt - ett tillstånd som ger relief åt livet.Började i Polen
Bo Olls började arbeta med bildsättningar av Rilkes diktcykel redan för femton år sedan, i en utställning i den polska staden Stettin. Sedan dess har han återkommit till temat. Men utställningen på Kraftstationen i Drags markerar ett avslut.- Det här är en totalupplevelse. Jag har inte kunnat genomföra den själv tidigare, platsen har inte funnits och jag behärskar själv inte tekniken.- Alla som gestaltar något återkommer ofta till specifika teman och jag utesluter inte att jag gör det igen. Men nu känns detta som en markör som visar hur långt det gick att komma.Utställningen har vernissage i dag, lördag, kl 14 och pågår till den 6 januari.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!