Bos blick går åt alla håll
Konstnären Bo Olls backar inte för de stora och svåra livsfrågorna. I utställningen Influxus på Kraftstationen i Drags utgår han från Rilkes diktcykel Duinoelegierna. Texterna tar upp livets alla aspekter - från födelse till död.
Påven välsignar anden som flyger in i fågelrestaurangen. Fem olika foton har använts till denna bild.
Foto: Kjellberg Anita
Videosekvenserna i utställningen har utställningsproducenterna Lars Andersson och Tobias Steén hjälpt till med. Men filmupptagningarna visar Olls konst, mest måleri på glas.- Glaset har en fördel i att man kan spegla in sig själv i motivet. På så sätt tar det upp ett av konstens problem, vad är objekt - och vad är betraktelse? Vad skiljer konst och verklighet?Yta och djup
Glasets genomsläppliga karaktär gör att kropparna ser genomlysta ut i videoprojiceringarna och frammanar en bild av människan som en upphöjd och själslig varelse. Samtidigt ger skelettmålningarna associationer till mer vetenskapliga och kroppsliga röntgenbilder.- Jag är intresserad av förhållandet mellan yta och djup. Ofta handlar diskussionen om vilka vi är så mycket om ytan, men under ytan - i skelettet - är vi människor ganska lika.- Här finns ett förintelsetema, men hos Rilke står inte döden för skräck och rädsla. Den handlar om något mer positivt - ett tillstånd som ger relief åt livet.Började i Polen
Bo Olls började arbeta med bildsättningar av Rilkes diktcykel redan för femton år sedan, i en utställning i den polska staden Stettin. Sedan dess har han återkommit till temat. Men utställningen på Kraftstationen i Drags markerar ett avslut.- Det här är en totalupplevelse. Jag har inte kunnat genomföra den själv tidigare, platsen har inte funnits och jag behärskar själv inte tekniken.- Alla som gestaltar något återkommer ofta till specifika teman och jag utesluter inte att jag gör det igen. Men nu känns detta som en markör som visar hur långt det gick att komma.Utställningen har vernissage i dag, lördag, kl 14 och pågår till den 6 januari.