Bo Sylvan har avlidit

Tidigare konstmuseichefen Bo Sylvan har avlidit. Han var en självklar auktoritet i Norrköpings konstliv, och bidrog även till att ge kvalitetsfilmen utrymme.

Avliden. Bo Sylvan talade om konst med en smittande entusiasm.
Foto: Michael Svensson

Avliden. Bo Sylvan talade om konst med en smittande entusiasm. Foto: Michael Svensson

Foto: Michael Svensson

NORRKÖPING2015-12-07 19:00

På Konstmuseet arbetade Agneta Lalander som minns sin chef, kollega och gode vän med både värme och saknad.

– Mitt minne av honom är oerhört positivt. Det var väldigt roligt att jobba tillsammans med honom. Han var rolig och entusiastisk, säger hon.

Det var mellan 1970 och 1987 som Bo Sylvan var chef för Norrköpings Konstmuseum. Men han anställdes redan fem år tidigare som museilektor. Tidigare hade han varit knuten till radions kulturredaktion.

– Han hade ett målande och rikt språk och talade om konst med en lätthet och på ett sätt som var väldigt medryckande, säger Agneta Lalander.

På senare år hade de också gemensamma föreläsningar om nordisk konst för Föreningen Norden.

Agneta Lalander anser att en av Bo Sylvans stora styrkor som konstmuseichef var förmågan att skapa en museiverksamhet med "omväxlande och rika” utställningar.

– Ibland har man kanske i efterhand velat säga att han mest förde fram den icke-föreställande konsten. Men så var det inte, säger hon med eftertryck.

Bland annat stod Bo Sylvan bakom att Lena Cronqvists ”Modern” från 1975 köptes in till museet redan 1976. Det räknas numera som ett av hennes mest centrala verk och är rikt på konsthistoriska referenser.

– Han värnade också mycket om lokala och regionala konstnärer. Den stora utställningen om Gustaf Adolf Fahle blev en riktig publiksuccé, minns Agneta Lalander.

Dessutom var Bo Sylvan en av dem som låg bakom den framåtblickande Norrköpingsutställningen NU 64 som speglade stadens förändring med fokus på arkitektur och stadsplanering.

Han var också en de pådrivande krafterna bakom Biografen Harlekinen, som startades 1969 och fick sitt namn efter målningen av Otto G Carlsund. Bakgrunden var Norrköpings då magra utbud av kvalitetsfilm och Bo Sylvan såg möjligheten att visa film på museet i samband med tillbyggnaden 1964. Där gavs plats åt Norrköpings filmstudio, där Bo Sylvan var ordförande, som sedan blev filmföreningen Flimmer.

– Läget var förtvivlat, det fanns inte möjlighet att se kvalitetsfilm utanför filmstudion, berättade Bo Sylvan i Folkbladet i samband med Harlekinens 40-årsfirande 2011.

– Utan honom, Folke Lalander och Rolf B Jansson hade vi inte haft den fina grund för filmkulturen som vi har i Norrköping idag, säger Johan Karlsson, chef för Cnema i Norrköping.

– Jag kände inte honom så väl, men han framstod som en otroligt nyfiken person. Vi pratade en hel del film och han gladde sig över utvecklingen för film i Norrköping.

Efter sin tid som konstmuseichef blev Bo Sylvan vikarierande chef för konstavdelningen på Kulturhuset i Stockholm, och valdes två år senare till ständig sekreterare i Konstakademien. 1990 blev han invald som hedersledamot i Konstakademien.

Ett prov på Bo Sylvans glänsande texter ges exempelvis i den utsökta lilla boken ”Vänskapens värde varar” från 2013 som berättar om konstverk som Konstmuseets vänner har köpt in till genom åren för att komplettera Konstmuseets samlingar av modern konst. Men Bo Sylvan har skrivit flera betydande böcker om konst, bland annat om Einar Höste. Han tog också kamp för Höstes konstnärliga utsmyckning i Navestad i samband med omdaningen av bostadsområdet till Ringdansen.

Bo Sylvan avled 84 år gammal i sitt hem den 1 december, efter en tids sjukdom. Närmast sörjande är hustrun Anna och barnen Mårten, Tova och Jenny med familjer.

Agneta Lalander.
Agneta Lalander.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!