Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Blues och galghumor

Bluesstämning och galghumor är gemensamma nämnare för Kaj Johanssons och Olle Schmidts konstnärskynnen. Under titeln "What’s cookin’? Part II" ställer de ut tillsammans på Galleri Kronan.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2008-11-29 03:00
Förklaringen till undertiteln "Part II" är att de två konstnärerna från Ydre och Ödeshög har ställt ut tillsammans i Kisa för fem år sedan. Nu vill de återigen låta sina verk mötas - och kommunicera med varandra.Både Olle Schmidt och Kaj Johanssons verk har huvudsakligen tillkommit under de senaste månaderna. Kaj Johansson berättar att han varit inne i en kreativ period. Bland hans målningar finns en slående stark och mörk svit med dockansikten ur olika vinklar.- Jag såg först dockor, men den här fick ett dubbelt uttryck. Håller man handen, så här över halva ansiktet, ser man att den andra ansiktssidan är en vuxen människas, säger Kaj och visar på målningen i mitten.- Det påminner om romerska porträtt av maktens män, det låter kanske väldigt pretentiöst. Men dubbelansiktena var inget jag gjorde med vilja - som konstnär vet man inte alltid vad man målar. Många av Kaj Johanssons målningar ger ett abstrakt intryck, men alla motiv bottnar enligt konstnären i den fysiska verkligheten eller drömmar.- Även drömmar kan ha ett fysiskt minne, det sitter i kroppen.När Kaj Johansson kör fast i sitt måleri har tecknandet en förlösande inverkan på honom. På Galleri Kronan väljer han att visa några teckningar med enkla, litet bångstyriga, figurer på vitt papper. I Olle Schmidts bildvärld har murar av tegelsten rest sig, ibland som ett ogenomträngligt huvudmotiv, ibland bara som ett antytt rutverk i bakgrunden.- En släkting till mig hade tegelbruk och när han fyllde nittio gjorde jag en anspråkslös miniatyrmålning med tegelstenar och texten "tegel, tegel på väggen där...". Jag jobbar på Passagen till sent på kvällen och har jävligt lite tid. När jag kände för att måla, men inte ville gneta, gjorde jag murar.- Jag tänkte bara visa murmålningar. Muren är en av våra starkaste symboler, den kan stå för mycket. Murar inom oss, mellan oss... Men jag tappade tråden. De här händerna kom in som figurativt element, säger Olle Schmidt som syftar på målningen "Rätt väg".Tegelstenarnas former blev också ett sätt att "förhålla sig till ytan" när han återvände till den bildvärld som bär hans signum, med berättande konst präglad av förskjutna perspektiv.- Även om man försöker frigöra sig från sig själv, gör man inte det. Man kan själv uppfatta att man tagit ett jättekliv - när någon kompis säger att det "ser ut som vanligt". En av Olle Schmidts målningar, "Tittar på stjärnorna II", har visats tidigare i år, på Gallery Niklas Belenius i Stockholm i en serie målningar på samma tema. Den pryder affischen till Orionteaterns uppsättning "Reinfeldt - ensamvargen". - Jag tyckte det var roligt att visa den. Regissören Lars Rudolfsson tyckte den passade perfekt, och när jag såg föreställningen förstod jag varför. Den stämmer otroligt bra med hela scenografin.Den påminner starkt om Caspar David Friedrichs romantiska målningar Vandraren eller Två män betraktande månen.I utställningen medverkar även Ulf Rahmberg, drivkraften bakom tidningen Puss som gjort sig känd för sina samhällskritiska målningar. Utställningen på Galleri Kronan pågår till den 14 december.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!