● Tidigare har Östgötateatern spelat barnteater för elever på lågstadiet och Ung scen/öst arbetat med föreställningar från mellanstadiet och uppåt. Men nu ska Ung scen/öst göra produktioner även för de yngsta skolbarnen.
- Det känns naturligt att vi har det ansvaret. Vi vill ha det hos oss och vill satsa på lågstadiet. Vi har kapacitet att slå på stort, säger Thora L Norgård, tf verksamhetsledare.
På vilket sätt kommer besökarna märka skillnad?
- Det är svårt att säga, men Ung scen/öst arbetar mycket med nyskriven dramatik och föreställningarna kommer då att vara specialskrivna för lågstadiet. Sedan har vi ett eget teaterhus som kommer att vigas för dem, säger Thora L Norgård.
Höstens första premiär är den språkmusikaliska lågstadiepjäsen Jag blir en bubbla (som blir ett monster som blir ett barn) av teaterns konstnärliga ledare Malin Axelsson.
- Det är en föreställning om vad man ska bli när man blir stor. Kan man bli vad man vill? Kan man bli apa eller räv? Vem bestämmer vad man ska bli? Kan man ändra sig? I vår föreställning kan man det. Det är en "lekshow", berättar regissören Ragna Weisteen.
Den spelas i ett teaterrum som ser ut som ett tält, eller en bubbla, vilken fylls av projektioner, bilder och nyskriven musik. Men pjäsen är också interaktiv och barnen får klä ut sig och förvandlas med teaterns kostymer och masker.
Regler ifrågasätts
Varje höst och vår har Ung scen/öst en större produktion och vårens storsatsning med premiär 10 februari blir en föreställning för lågstadiet. Pjäsen arbetas nu fram av regissören Erik Holmström som även är konstnärlig ledare på Turteatern i Stockholm.
Höstens stora föreställning är Östgöta kungliga regelverk som vänder sig till mellanstadieelever. Tanken är att väcka en diskussion om regler, kontroll och ställa frågor kring när tryggheten blir större på bekostnad av frihet - ett ämne som är aktuellt i en tid när allt skolor installerar övervakningskameror.
- Vi vill inspirera till att ifrågasätta och få barnen att inse att man kan skriva om regeln om sig själv, säger regissör Therese Söderberg.
Självbilden och maktstrukturer är teman som även genomsyrar En fet föreställning som ska turnera i gymnasieskolor i höst. Det är en uppföljare till Lotti Törnros bejublade föreställning Mitt liv som tjock.
- Det handlar om varför vi uppfattar en fet person som avvikande. Men också visa att det går att göra motstånd genom att sluta kämpa mot vårt fett, förklarar Lotti Törnros.
Utöver föreställningarna sjösätts ett nytt projekt, Ung scen/akademi som ska knyta teatern närmare skolan genom nätverksträffar samt workshops för lärare och elever. Tanken är att lansera teaterskolor för klasser före och efter föreställningarna.