Konstnären och illustratören Magdalena Cavallin, 51, är verksam i Höganäs i Skåne. Folkbladet träffade henne när hon hängde utställningen på Galleri Kronan på torsdagseftermiddagen. Senast hon ställde ut här var för cirka tio år sedan. Nu visar hon måleri från de senaste fem åren.
– Jag är utbildad på Konstfack, som grafisk formgivare och illustratör, sedan har jag mest jobbat som fri konstnär, berättar Magdalena Cavallin som också illustrerat barnböcker, den senaste, "Ingenting och Allt" (2021), ett samarbete med poeten Naima Chahboun.
Magdalena Cavallin målar med vinylfärg på masonit. Vinylen är en slags syntetisk tempera, som hon själv blandar till, med pigment. Hon arbetar också med collage och element av collage i målningarna. Hon klipper ur bilder ur gamla böcker och tidskrifter.
– Ofta hittar jag något litet som fångar mitt intresse, och så bygger jag vidare på det.
Det var efter arbetet med collage i barnböckerna som tekniken också hittade in i måleriet.
Ett genomgående tema är berg. Det är något fast och stabilt, samtidigt som det skiftar, med skuggor. Det är något ödsligt och lite skrämmande, som på något sätt lockar henne.
– Jag är väldigt fascinerad av berg. Det utgår oftast från ett berg. Man kan ofta hitta en liten bit av ett berg. Jag vet inte om det beror på att jag är uppväxt i Kullabyggden, där Kullaberg är det dominerade.
Bakgrundsfärgen är ofta svart, hon gillar svart, och kontraster, och att plocka in saker, som får mer liv i förhållande till det fasta berget och mörkret.
– Och i det svarta framträder ju saker på ett helt annat sätt. Det blir som en scen som man går in i.
Några målningar binds ihop av linjer som ansluter till varandra när man ställer dem bredvid varandra, som två större målningar med en liten linbanevagn mot ett enormt bergsmassiv.
I en målning flyger ett stort luftskepp in över en liten gestalt, mot en grön himmel, en målning som heter "Överraskning". En annan vagt hotfull bild har fått titeln "Försök att inte se allting i svart, blunda och tänk på trevliga saker".
– När jag gör mina bilder så brukar jag inte ha någon klar bild framför mig, exakt vad det ska bli. Jag försöker göra någonting som fångar mitt eget intresse, där jag själv börjar fundera och undra. Det jag kommer fram till kan också ändras över tid.