Två forskningsresande, Madame Suffletski och Herr Krepski, är på jakt efter en utrotningshotad bergsälva. De inventerar atmosfären, använder aerovågor, vibrationer och experiment för att hitta en henne.
Eva Carlssons historia och figur Suffletski är inspirerad av Madame Blavatsky, som introducerade teosofin i Europa. Hon anklagades för att vara en självisk och ärelysten bluffmakerska.
- Suffletski är av samma skrot och korn, säger Eva Carlsson.
Regissören Ika Nord beskriver föreställningen som "en form av mystisk clownteater". Hon har samarbetat flitigt med Teater Pelikanen och fattade tycke för gruppen direkt.
- Redan första gången jag mötte dem kändes det underbart. Det är en genuint konstnärligt förankrad teater. Det är inte kommers, som en del barnteater är. Här får det vara knäppt, naivt och fantasifullt på ett poetiskt plan. Och varje gång kommer vi lite närmare det där sagolika som vi vill åt, säger Ika Nord.
Nytt är däremot samarbetet med skådespelaren Stig Östman, känd som en av Sveriges främsta estradörer och berättare, som bland annat turnerat med historier av Torgny Lindgren. Han är en gammal vän till Eva Carlsson och de har länge funderat på ett samarbete.
- Jag har inte spelat teater för så här små tidigare. Det är som att kasta sig ut på djupt vatten, men de andra kan det här. Det är roligt att det är så fritt, man får ta ut svängarna och göra saker man inte brukar göra på scenen. Ändå känns det trovärdigt.
Benita Löfgren-Bergfeldt står bakom scenografin med sina många märkliga vetenskapliga instrument och den lilla skira älvan. Bland rekvisitan finns också klassiska skolplanscher på fantasieggande sagoväsen som husvättar, najader och alvlönnar.
- Vi vill ge bilder av sagoväsen som försvunnit ut i maginalerna. Vi vill att barn ska få tillgång dem och kunna fantisera om drakar, vättar och alver... Vem vet det kanske kan finnas en bergsälva under deras soffa som knaprar på en liten kaka? säger Eva Carlsson.