Axén räds inte  kontraster

Jim Axén rör sig ohejdat mellan konstens ismer, utmanar ögat och räds inte stilkontraster. Nu ger han utställningsrummen i Galleri Kronan helt olika karaktär.

Foto:

NORRKÖPING2010-03-02 03:00
Själv anser Jim Axén att utställningen är ovanligt enhetlig. I fjol ställde han ut på Konstakademien och de verk som nu visas på Kronan är ett urval från den utställningen.- Jag har reducerat ner den och kommit till essensen. Ofta när man ställer ut blir det så att man tager vad man har, men här blir det mer helgjutet.Det stora rummet domineras av måleri, även om verkförteckningen inleds med ett objekt, Kyss, där möts de näst intill spegelvända målningarna Den helige St Antonius I och II.- Jag har börjat i en spegelvändhet, men sedan kommer måleriet igång och man börjar en resa ihop med verket. Men grundtanken förstärks av Kyssen. Jag tänker mig dem som ett batteri med två poler som skapar ett spänningsfält.Målningarna Aritmetiken på Zcyn och Eko från fjärran ö visar en mängd olika former som för tankarna med det första förvirrade mötet med främmande skrivtecken.- Det roar mig mycket att titta på tecken. Olika kulturer har sina tecken, det är en lång överenskommelse och här har jag kristalliserat ut tecknen, säger Jim Axén och nickar mot ett grafiskt blad.Sjukhus eller skola
Meningsuttolkandet återkommer i en något annan form i målningen Relationer i det designade helvetet, som hänger samman med målningarna Aktörer i det designade helvetet. I dessa har former ur verket har brutits ut så att betraktaren kan söka efter dem. Ögat utmanas.- Det skulle vara kul att göra en sådan här målning till offentlig miljö, ett väntrum på sjukhus eller en skola. Bilden fortsätter i all evighet, och formerna har vridits och vänts. Man kan också fråga sig om vad som ligger framför och bakom.- Jag arbetar ibland så, att det ena går totalt in i det andra, så gränslinjen till nästa form upphävs. Det blir som i drömmen, där det ena gränslöst över till något annat. Det är sann surrealism för mig. På det sättet tycker jag nog att jag är surrealist.Filmisk effekt
Den mer intellektuella och idébaserade konsten finns i galleriets inre rum. Med exempelvis Åttabildersskulpturen ifrågasätter Jim Axén varför bilden alltid måste hänga på en vägg. Genom skulpturen tillåts varje fotografisk bild möta två andra bilder, så att en filmisk effekt uppstår.En bildsvit ur det kommande projektet Blundaren påminner om idén med Aktörer i det designade helvetet, men här har konstnären med datorns hjälp förstorat och manipulerat detaljer ur sina stora målningar, Syntaxupproret II och God morgon consensus. Logotyp
I galleriets lilla rum visar Jim Axén bland annat sitt förslag till logotyp till Statens konstråd. Han utgår från konsthistoriens flitigast återkommande motiv, kvinnokroppen, som formar ett S och ett K.I den tänkvärda och underfundiga datorbaserade grafik som försetts med logotypen ställs en rad frågor bland annat kring kulturens roll i det ekonomiskt orienterade samhällsbygget, feminism och konstens ständiga exploaterande av kvinnokroppen, men där riktas även kritik mot fundamentalism.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!