Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Astrid Lindgrens släkt stoppade barnteater

Astrid Lindgrens släkt godkände inte Marinella Rolfarts barnteaterföreställning om Nils Karlsson Pyssling och Nils Holgersson.

NORRKÖPING2012-01-19 09:35

Saltkråkan AB drivs av Astrid Lindgrens familj och slår vakt om författarens verk och populära barnboksfigurer. För drygt ett år sedan fick barnteaterprofilen Marinella Rolfart i Norrköping rättigheterna att spela sin föreställning Två Nils Pyssling, där hon berättar om Nils Karlsson Pyssling och Nils Holgersson från Selma Lagerlöfs historia om Sverige.

Men Saltkråkan hade synpunkter på manuset. Det Saltkråkan AB vänder sig emot är att de två pysslingarna - som tillhör olika sagor och olika författare - finns i samma föreställning.

- Generellt sett vill vi inte ens att Astrid Lindgrens olika figurer ska träffas. Exempelvis Pippi och Emil lever i olika världar. Vi vill i ännu mindre utsträckning blanda karaktärer från andra författares böcker med Astrid Lindgrens, säger Malin Billing.

- Sedan finns så klart olika sätt att använda dem i samma föreställning utan att låta dem mötas. Det går att hitta sätt att lösa det, men det är inget drömscenario. Vi tycker att det är bättre att separera dem, fortsätter hon.

Föreställningen har arbetats om, fått en ny titel och Marinella Rolfart väntar nu på klartecken för föreställningen som ska spelas på Barnkammaren den 4 mars.

- Jag tycker att det är jättebra att de slår vakt om Astrid Lindgrens verk. Man kan bli förbannad när man ser dramatiseringarsom inte är så fina, utan råa och skrikiga som den jag såg i De Geer-hallen för en tid sedan. Men man kan inte bara gå efter manus, det är också viktigt hur uppsättningen är och hur man berättar, säger hon.

- Det är bara manus som vi kan gå efter. Det är bara det som vi får möjlighet att titta på i förväg och som vi kan göra en bedömning av, kommenterar Malin Billing.

Läs mer i torsdagens papperstidning eller e-tidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!