Alla älskar Mamma
Helmer Osslund var tidigt en av Karin Mamma Anderssons husgudar. När studiekamraterna intresserade sig för installationer och fotokonst tog hon med akvarellfärger på sina barnvagnspromenader ute i naturen. - Jag kände sig vilsen i den postmoderna konsten. Mina nycklar gick till måleriet, och landskapsmåleriet - det mest omoderna man kunde tänka sig, säger Karin Mamma Andersson.
Karin Mamma Andersson besökte igår Konstmuseet för att berätta om sitt förhållande till landskapsmåleri och till Helmer Osslund. De två konstnärerna länkas som bekant samman i en pågående utställning på Konstmuseet. Foto: Robert Svensson
Foto: Robert Svensson
- Människor började ta över bildrummet och landskapen blev mer en kuliss. Jag blev mer intresserad av psykologiska dramer, berättar hon och visar bilder med titlar som "Men hur är det att leva med svettiga, svarta naglar i det eviga fifflandets atmosfär?". Titeln är lånad, berättar Karin Mamma Andersson. Hon plockar ofta titlar från författare, diktare och låttexter för att ge verket "en större poetisk klangbotten". Förhållandet till naturmåleriet har inte varit okomplicerat, emellanåt har det skavt en aning. Hon medger att hon ironiserar över nationalismen exempelvis i målningen "Grå dagar...", som fått sin betydligt längre titel efter en Frödingdikt. - Det finns ett själväckel i den. Jag har kommit att ingå i sammanhang där jag inte känner mig hemma. Mitt förhållande till nationalromantiken är komplicerat och alla har inte förstått min ironi, konstaterar hon. Länkas samman
I ett antal målningar länkar Karin Mamma Andersson ihop olika bilder av landskap till en och samma. Hon berättar att det bottnar i en fascination för landskapets skiftningar. - När man står och tittar ut över ett landskap behöver man bara vrida sig litet för att få en helt annan vy. Bara ett litet väderomslag kan göra enorm skillnad i ljusförhållanden. Växlande molnighet kan psyka vem som helst. Redan under Osslunds tid började människan bygga vattenkraftverk i de vilda forsar han målat. Med åren har industrisamhällets oåterkalleliga påverkan på miljön förändrat förutsättningarna även för landskapsmåleriet. - Vi är brutala mot naturen som är vår sista utpost. Ingen mår väl sämre än vi svenskar när det är algblomning eller vi inte kan köpa torsk. När jag målar landskap är utgångsläget ett annat med till exempel ett tunt ozonskikt som bränner sönder oss. Även grafik
Hon är mest känd för sitt måleri, men hon har även ägnat sig åt exempelvis grafik och i april öppnar en utställning med grafiska verk på Grafikens hus i Mariefred. Men hon är långtifrån färdig med landskapsmåleriet. - Jag har starka planer på att ta upp landskapsmåleriet. Det är en ventil att måla utomhus, litet som när en musiker övar skalor. Så kravlöst.