Det pågår repetitioner i De Geer-hallen på onsdagen: när Folkbladet träder in fylls salen just av musik komponerad av den ryska tonsättaren Lera Auerbach. Det handlar om stycket Icarus och i orkesterklangen hörs något som bryter av bland de mer bekanta instrumenten: en klar stämma som rör sig utan hinder högt upp i frekvenserna och då och då övergår i ett kontrollerat vibrato. Till höger på scenen står en man som liksom rör händerna i fria luften och på något sätt skapar de suggestiva tonerna: det är en theremin som hörs och det kan vara den första gången detta instrument (se faktaruta) figurerar tillsammans med Norrköpings symfoniorkester (SON).
Det här är alltså ett väldigt ovanligt instrument i dessa sammanhang men många av oss har ändå hört det: har ni någon gång sett tv-serien "Morden i Midsomer" har ni förmodligen lagt märke till den lite svajiga signaturmelodin. Det är en theremin som spelar melodin och det är ofta i genrer som science fiction och skräck som instrumentet använts mest frekvent.
Den som trakterar thereminen under torsdagens konsert (18 oktober) är holländske musikern Thorwald Jørgensen som började med detta instrument ganska sent men numera turnerar runt i världen som thereminsolist och orkestermusiker.
– Jag började som percussionist men där handlar det ofta om att räkna i hundra takter och så två slag och sen färdigt, jag tröttnade lite och ville göra något annat, berättar Thorwald Jørgensen på engelska.
– Då provade jag först violin men insåg snart att jag börjat för sent. Men så hörde jag en inspelning med thereminvirtuosen Clara Rockmore och blev kär i instrumentet.
Vad är den största utmaningen med att spela theremin?
– Det är att spela "in tune". Man måste ha väldigt bra gehör om man spelar tillsammans med orkester eftersom man skapar tonen enbart med handrörelser i luften, förklarar Thorwald Jørgensen som tillägger att det ändå gick ganska fort för honom att lära sig att spela.
– Jag hade en intuitiv känsla för instrumentet. Det är ju väldigt enkelt på ett sätt men svårt på ett annat, till exempel måste jag tänka på min kroppsställning och andning när jag spelar eftersom minsta rörelse av kroppen påverkar tonen lite grand.
Förutom Icarus av Auerbach kommer även den svenske tonsättaren Kurt Atterbergs hornkonsert att framföras under torsdagens konsert, Solist är valthornisten Annamia Larsson som bland annat är stämledare i Hovkapellet: hon är utbildad i Wien och har spelat både på Wiener Volksoper och med Wiener Horn Ensemble. Dessutom spelas också Mozarts symfoni nummer 41 (Jupitersymfonin).
Dirigent under kvällen är Stefan Solyom som är en regelbunden gäst hos SON. Han är i vardagslag chefdirigent vid Helsingborgs Symfoniorkester.
Konserten börjar klockan 19 på torsdagskvällen (18 oktober) men redan18.30 blir det en introduktion av Richard Michelin.