SON:s chefdirigent Michael Francis avrundar sitt fyraåriga engagemang hos orkestern med en sista konsert nu i veckan.
– Vi går nu in i ett helt nytt skede, där sökandet efter en ny chefdirigent blir en av de viktigaste frågorna, säger Karin Veres, orkesterns konstnärliga ledare.
– Målet för oss har varit att bjuda in till nya möten med så många nya dirigenter som möjligt, samtidigt som det förstås är viktigt att upprätthålla kontinuiteten med våra återkommande gästdirigenter som har en djup relation till såväl orkestern som till vår publik.
Nästa säsong kommer en rad dirigenter att bjudas in: Elim Chan, Han-Na Chang, Eun Sun Kim, Ola Rudner, Jesko Sirvend, Rafael Payare, Halldis Rönning och Jakob Hultberg.
– Några är helt nya och några har vi träffat en gång tidigare. Bland dem finns presumtiva kandidater, säger Karin Veres. Men det här är en lång process och den måste få ta tid. Det är mycket möjligt att sökandet pågår in i nästa säsong, säger Karin Veres.
– Det är viktigt att orkestern får möta kandidaterna vid flera tillfällen för att utveckla ett samspel. Det tar ofta flera säsonger innan man vaskat fram kandidater där det finns en ömsesidig nyfikenhet, och där man från båda parter kan tänka sig att ha en långvarig relation.
Är några av dem redan tillfrågade?
– Nej ingen har fått någon indikation på att vi är nyfikna på dem som chefdirigent. Det får de tolka in själva. Men alla som kommer till oss vet att vi nu söker en chefdirigent.
Nya möten står i centrum för kommande säsong och orkestern får för första gången stifta bekantskap med Ola Rudner som har en lång internationell karriär bakom sig och Jakob Hultberg som har medverkat i Maestro i dansk tv och är chefdirigent för den danska kammarkören Camerata. Dessutom kommer Hongkongfödda Elim Chan och sydkoreanskan Han-Na Chang.
– De är två spännande kvinnliga dirigenter som redan har fått framträdande positioner i skandinaviska orkestrar, säger Karin Veres.
Men Karin Veres berättar att man också ser fram emot två återseenden:
– Förra säsongen hade vi två fantastiska möten – med dansken Christan Kluxen och amerikanen Eugen Tzigane som studerat i Sverige och har varit verksam vid Kungliga Operan. Eugen Tzigane räddade förra säsongsöppningen när Michael Francis blev sjuk. De här två har vi lyckats bjuda tillbaka, och vi har höga förväntningar, säger hon.
Hur påverkas verksamheten av att vara utan chefdirigent?
– Chefdirigenten är viktig för att utveckla spelet. När chefdirigenten är här brukar han också komma med förslag på tematik och program som sedan programrådet diskuterar. Det handlar ju också om resurser. Nu får vi göra ett större arbete utan den inputen. Bland dem vi bjudit in får vi själva se till att skapa en bredd, och det är en grannlaga uppgift, men väldigt rolig.
Två dirigenter som orkestern samarbetat med i många år – maestro Jurowski som samarbetat med SON i tjugo år och svensken Stefan Solyom kommer att dirigera gånger under den kommande säsongen.