Skivan kommer ut i dagarna och Sara Parkman kÀnner sig lite nervös över att visa upp den för folk.
ââDet Ă€r ganska mycket en kĂ€nsla av att skĂ€mmas. Det Ă€r som att gĂ„ pĂ„ fest nĂ€r man har varit hemma och tĂ€nker att de hĂ€r klĂ€derna blir fina, men sĂ„ kommer man dit och sĂ„ plötsligt blir man sjĂ€lvmedveten. Skammen Ă€r nog en del i skapandeprocessen, sĂ€ger hon.
Hennes tre album Àr tydligt prÀglade av tidsperioderna dÄ de kom till, berÀttar hon. Den första skivan var röjig och spretig, en sinnebild av att Äka i en gammal Volvo pÄ en skogsbilvÀg. Det andra blickade uppÄt mot heligheten. Den hÀr gÄngen handlar det om att bli Àldre och att försöka förstÄ vad relationer och kÀrlek Àr.
ââKĂ€rlek Ă€r nĂ„got som tidigare har haft ett abstrakt och lite romantiskt skimmer, men med tiden förstĂ„r man ocksĂ„ kraften och sĂ„rbarheten. NĂ€r jag och Hampus NorĂ©n började skriva sĂ„ hade jag precis avslutat en relation som jag behövde skriva om och sĂ„ pĂ„börjades en annan. Det Ă€r sĂ„ det Ă€r med kĂ€rlek, den hĂ€nder och sĂ„ behöver man bearbeta det, sĂ€ger hon.
"Var hjÀrtekrossad"
Titeln "Eros agape philia" bestĂ„r av grekiskans tre ord för kĂ€rlek â den romantiska eller erotiska, den gudomliga och den vĂ€nskapliga.
ââDet Ă€r ett privilegium för musiker och tonsĂ€ttare att man fĂ„r bearbeta det man tycker Ă€r klurigt i livet genom att göra musik om det. Just nu behövde jag förstĂ„ vad det Ă€r att Ă€lska och att kunna bli Ă€lskad, och att det Ă€r svĂ„rt, sĂ€ger Parkman.
PÄ skivans titelspÄr upprepar hon raden "som jag ska Àlska" om igen som en hymn.
ââJag bodde tillsammans med skĂ„despelaren Emma BroomĂ© ett tag och det var hon som sade det en natt nĂ€r hon kom hem och var hjĂ€rtekrossad. Jag tyckte att det var vĂ€ldigt fint och vĂ€ldigt modigt. Att vara besviken och dumpad men Ă€ndĂ„ sĂ€ga att jag ska Ă€lska. Vi kan inte bestĂ€mma att vi ska bli Ă€lskade av andra, men vi kan ju bestĂ€mma att vi ska vĂ„ga utsĂ€tta oss. Alla som har gjort det vet att det Ă€r en risk.
Sjunger om mamman
Flera av skivans spÄr Àr som olika smÄ kÀrleksbrev till personer eller fenomen, förklarar hon. Som "Mammakroppar", som handlar om att gÄ till simhallen med sin mamma och bada bastu med henne och de andra kvinnorna.
ââJust den hĂ€r Ă€r ett slags kĂ€rleksbrev till min mamma. Kanske ett kĂ€rleksbrev till kvinnor födda pĂ„ 40-talet. Min mammas generation kanske har haft det vĂ€ldigt svĂ„rt med sin kropp och de har bantat och kĂ€mpat. Men nĂ€r min mamma Ă€r som allra friast i sin kropp har varit nĂ€r vi var pĂ„ simhallen och i bastun och hon har badat.
Bygger vÀrldar
Precis som tidigare tar Sara Parkman och hennes lÄtskrivarparhÀst Hampus Norén folkmusiken pÄ ovÀntade musikaliska stigar, kanske Ànnu mer Àn tidigare.
ââDet har funnits nĂ„got slags ljudlandskap, en ganska bordun och mörk vĂ€rld. Det har funnits ett spĂ„r med Paul Simons "Graceland", hur rytmen anvĂ€nds. Ett annat med Wardruna, ett norskt vikingaband som jag tycker Ă€r toppen. Sedan finns techno och det elektroniska ocksĂ„ som en tydlig referens, sĂ€ger hon.
BerÀttandet kommer i första hand. Sedan handlar det om att bygga upp musikaliska vÀrldar till lÄtarna, förklarar hon.
ââJag tror att vi bara försöker bygga det som vi tror pĂ„ och som kĂ€nns. DĂ„ Ă€r musiken ett verktyg för det. Men det som alltid gĂ„r först Ă€r att berĂ€tta. Jag tror inte att jag kan göra pĂ„ nĂ„got annat sĂ€tt.